Mercedes-Benz klasy M to średniej wielkości luksusowy SUV, zaliczany do segmentu I, grupy premium. Samochód był produkowany w latach 1997-2014 i stał się jednym z najpopularniejszych samochodów Mercedesa w tej klasie. Łącznie Mercedesa klasy M sprzedano w ilości blisko 500 tys. egzemplarzy. Klasę M umieszcza się zazwyczaj pomiędzy mniejszym modelem GLK a większą klasą GL. Mercedes-Benz klasy M odniósł spory sukces nie tylko w Europie, ale również w Stanach Zjednoczonych, gdzie w 1998 roku zajął pierwsze miejsce w plebiscycie North American Truck of the Year. W 2015 roku, równocześnie z face liftingiem trzeciej generacji Mercedesa, zmieniono oznaczenia SUV-ów niemieckiego producenta, które od tej pory nosiły nazewnictwo GLE.
Mercedes-Benz klasy M z kodem fabrycznym W163 to pierwsza generacja tego modelu, którą zaprezentowano podczas frankfurckiego salonu samochodowego w 1997 roku. Model W163 był produkowany do 2005 roku, a jego głównymi projektantami byli Bruno Sacco oraz Peter Pfeiffer. W 2001 roku Mercedes został poddany gruntownej modernizacji, a już rok później wprowadzono do oferty nową benzynową jednostkę napędową o pojemności 3,7 l, jednak oznaczoną ją jako 350.
Mercedes-Benz klasy M pierwszej generacji posiadał stały napęd na 4 koła (4Matic) z centralnym dyferencjałem. Moment obrotowy mógł być przekazywany za pomocą 5- i 6-biegowej skrzyni manualnej lub 5-stopniowej przekładni automatycznej. Mocną stroną tego samochodu były na pewno silniki benzynowe R4, V6 i V8 o pojemności od 2,3 l do 5,4 l. Jedyną skazą w tym zestawieniu była jednostka bazowa 2,3 l, która, obiektywnie rzecz biorąc, była za słaba na tak duży i ciężki samochód. Z tego też powodu pojawiały się podczas jej użytkowania równe problemy, jak np. rozciągający się łańcuch rozrządu, zapychający się system rozcieńczania spalin czy też usterki cewek i przewodów zapłonowych. Duże problemy pojawiały się również w przypadku silników wysokoprężnych (R5 2,7, V8 4,0). Szczególnie ryzykowna była jednostka 4,0 l, której występowały problemy z przepływomierzem oraz turbosprężarką. Również współpracująca z tym silnikiem przekładnia automatyczna nie wytrzymywała przeciążeń wynikających ze zbyt dużego momentu obrotowego.
Mercedes-Benz M W163 był na pewno prekursorem luksusowych SUV-ów na rynku europejskim. To samochód pojemny i komfortowy, który dzięki większości jednostek napędowych zapewniał niezłe osiągi. Nie jest to jednak samochód tani w eksploatacji. Za same części zamienne trzeba odpowiednio zapłacić, nawet po upływie tylu lat od debiutu klasy M.
Zalety:
Wady: