Mercedes Vito I (W638) to dostawczy samochód niemieckiego koncernu produkowany od 1996 roku, jest to pierwsza generacja tego modelu. Konstrukcja Vito opiera się na płycie podłogowej zastosowanej w VW Transporterze T4. Debiutujący na rynku niemieckim samochód dostawczy momentalnie zdobył tytuł Vana roku 1996.
Vito pierwszej generacji dostępny jest w trzech wersjach nadwoziowych: furgon, kombi (2 – 6 osób) oraz univan. Wnętrze jest przestronne, a do jego wykończenia zostały wykorzystane materiały stosunkowo dobrej jakości - wszystko zostało złożone w jedną, spójną całość. Auto produkowane było w Hiszpanii oraz Polsce. Objętość bagażowa tego dostawczego samochodu koncernu Mercedes wynosi od 2.5 do 4.8 m3. W wersji przeznaczonej do przewożenia osób, do bagażnika mieści się około 700 litrów bagażu.
Konkurencją dla modelu Vito I są takie samochody dostawcze jak Fiat Scudo, Opel Vivaro czy też Renault Trafic. W 1999 roku producent wprowadził szereg zmian obejmujących elementy wnętrza i nadwozia, np. nowe, białe klosze kierunkowskazów, poprawki pojawiły się również w mechanice samochodu.
Wynikiem przeprowadzone faceliftingu jest również zaktualizowana oferta silnikowa. W Mercedesie Vito pierwszej generacji dostępne były trzy benzynowe jednostki napędowe oraz dwa silniki wysokoprężne w różnych konfiguracjach. W skład jednostek benzynowych wchodzą takie pozycje jak dwulitrowy motor o mocy 129 koni mechanicznych, czy też 143-konny silnik o pojemności 2.3 litra. Paleta diesli składa się z 2.2-litrowego motoru CDI generującego od 82 do 122 koni mechanicznych (w zależności od wybranej wersji). Drugi wysokoprężny silnik cechuje się objętością skokową 2.3 D/TD, a moc jaką jest w stanie osiągnąć to 79 - 98 KM. Są to doładowane jednostki wyposażone w system common-rail. Mercedes Vito I oferowany był zarówno z manualną, jak i automatyczną skrzynią biegów.
Niemiecki koncern zakończył produkcję pierwszej generacji klasy V w 2003 roku, wtedy też producent zaprezentował nową wersję tego modelu – Mercedes Vito II (W639).