Druga generacja średniej klasy limuzyny od Renault zadebiutowała w 2001 roku. Laguna II stała się modelem auta, które wyznaczyło pewne nowe standardy w motoryzacyjnej stylistyce, bezpieczeństwie oraz w zakresie rozwiązań technicznych. Samochód powstał na bazie płyty podłogowej zapożyczonej od Nissana Primery. Laguna była dostępna jako 5-drzwiowy liftback oraz 5-drzwiowe kombi.
Laguna pod względem stylistycznym stała się bardziej dynamiczniejsza, a swą sylwetką nawiązywała do prototypowego modelu Renault Initiale. Po raz pierwszy w samochodzie Renault zastosowano system Keyless, dzięki któremu możliwe jest otwieranie oraz odpalanie auta bez użycia kluczyka (karta elektroniczna). Później wprowadzono system Handsfree, który umożliwiał uruchomienie samochodu bez konieczności wyjmowania z kieszeni karty elektronicznej. Wystarczyło, że kierowca miał ją przy sobie.
W 2005 roku Lagunę poddano drobnym zmianom stylistycznym. Na warsztat wzięto przede wszystkim przedni pas samochodu, atrapę chłodnicy oraz reflektory. To, co wyróżniało Lagunę II, to na pewno pakiet wyposażenia Initiale Paris, w którym oferowano m.in. skórzaną tapicerkę, tempomat, podgrzewane fotele z pamięcią ustawień, czujniki deszczu i parkowania czy też żaluzje przeciwsłoneczne.
Oferta silnikowa Laguny była bardzo bogata. W gamie jednostek benzynowych znalazły się silniki o pojemności od 1.6 do 3.0 l i mocy od 107 do 210 KM. Prawdziwy urodzaj zapanował w gamie jednostek wysokoprężnych. Oferowano silniki o pojemności od 1.9 do 2.2 l i mocy od 92 do 173 KM. W zależności od wersji przedni napęd Laguny obsługiwała 5- i 6-biegowa skrzynia manualna lub 4- i 5-stopniowa przekładnia automatyczna.
Renault Laguna II mogło się pochwalić wysokim poziomem bezpieczeństwa. Samochód przeszedł śpiewająco testy Euro NCAP, uzyskując maksymalny możliwy wynik. W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 2002 Laguna zajęła drugie miejsce, przegrywając jedynie z Peugeotem 307. Renault miało również swoje słabe strony. Była nią zwłaszcza elektryka auta, a także szybko zużywające się elementy zawieszenia oraz układu hamulcowego. Mało trwałe były również turbodoładowane jednostki wysokoprężne samochodu.
Produkcję Renault Laguny II zakończono w 2007 roku. Przez cały okres produkcji samochód walczył o klientów z takimi markami, jak np. Fiat Croma, Ford Mondeo, Honda Accord, Opel Vectra, Toyota Avensis czy też VW Passat.