VW Sharan to zapewne mało znany model niemieckiego samochodu dla zwykłego zjadacza chleba, jednak miłośnikom motoryzacji nie trzeba go szczególnie przedstawiać. Model Sharan to ogromny, siedmiomiejscowy van zaliczany do segmentu K. Auto zadebiutowało w 1995 roku, a od 2010 roku produkowana jest druga generacja tego modelu. Nazwę „Sharan” zaczerpnięto z języka perskiego i oznacza ona „króla”.
Pierwsza generacja Volkswagena Sharan była produkowana w latach 1995-2010. Samochód zbudowano na tej samej płycie podłogowej, co Forda Galaxy oraz Seata Alhambrę. Sharan powstał we współpracy niemieckiego VW z amerykańskim koncernem Ford Motor Company. Za projekt stylistyczny nowego modelu VW odpowiadał Greg Greeson.
Cechami charakterystycznymi samochodu i jednocześnie jego głównymi zaletami były ogromna przestrzeń pasażerska oraz wielki bagażnik o pojemności 852 litrów. Po złożeniu tylnych siedzeń, przestrzeń ta zwiększała się do pojemności 2610 litrów. W samochodzie może komfortowo podróżować 5 dorosłych osób. Istnieje również opcja montażu dodatkowego, trzeciego rzędu siedzeń.
Model Sharan poddawano dwukrotnym modyfikacjom. Pierwszy raz w 2000 roku auto otrzymało nowy pas przedni, czyli zmieniono reflektory, atrapę chłodnicy oraz zderzaki, a także zmodernizowano tylne lampy samochodu oraz kilka innych mniej widocznych części. Kolejny face lifting miał miejsce w 2004 roku, kiedy to m.in. wzięto na warsztat po raz kolejny tylne reflektory oraz kierunkowskazy, które przeniesiono z błotników na lusterka boczne.
Gamę jednostek napędowych w VW Sharan otwierały silniki benzynowe o pojemności 1.8 T i mocy 150 KM, 2.0 o mocy 115 KM oraz 2.8 VR6 o potężnej mocy 204 KM. W palecie jednostek wysokoprężnych znalazły się przede wszystkim silniki o pojemności 1.9 TDI i mocy 90, 110, 130 oraz 150 KM, a także silnik 2.0 TDI o mocy 140 KM. Samochód mógł być wyposażony w napęd na przednią oś lub napęd AWD. Obsługiwały je 5- i 6-biegowa skrzynia manualna lub 5-stopniowa przekładnia Tiptronic.
Produkcja modelu Sharan trwała łącznie 15 lat. Samochód nie był zbyt bezpieczną konstrukcją. W testach zderzeniowych Euro NCAP zdobył jedynie trzy gwiazdki na pięć możliwych. Niestety pierwsza generacja VW Sharan nosi niechlubny tytuł jednego z najbardziej awaryjnych samochodów niemieckiego koncernu.