
Chcemy ciągle ulepszać naszą aplikację dla Twojej wygody! Proszę, poświęć nam kilka minut i opowiedz, co o nas myślisz.

Rabat w aplikacji: -7%! KOD: APKA7
833 produktów
Czujnik położenia przepustnicy, czyli tzw. czujnik TPS, to niewielkie urządzenie wchodzące w skład większej części osprzętu jednostki napędowej, czyli przepustnicy. Czujnik TPS, jak większość tego typu rozwiązań, zużywa się w trakcie pracy, co zazwyczaj prowadzi do poważnych problemów z pracą silnika samochodu.
Czujnik otwarcia przepustnicy informuje sterownik jednostki napędowej o jej kącie otwarcia. Sygnał z tego sensora niezbędny jest między innymi do obliczania dawki wtrysku paliwa. A jak właściwie zbudowany jest czujnik TPS?
Czujnik położenia przepustnicy to w zasadzie dość prosta konstrukcja, zamknięta w obudowie z tworzywa sztucznego, a gabarytowo jest zbliżona do silniczka krokowego. Wewnątrz czujnika przepustnicy znajduje się bieżnia oporowa ze ścieżkami oporowymi, natomiast na metalowej osi przepustnicy zamontowany jest ślizgacz. W obudowie sensora zamontowane jest gniazdko, do którego podłącza się wtyczkę łączącą czujnik z komputerem sterującym pracą jednostki napędowej. Komputer sterujący pracą silnika odczytuje po wysokości napięcia, jaki jest rzeczywisty kąt otwarcia przepustnicy w danym momencie.
TPS, jak już wiadomo, mierzy kąt otwarcia przepustnicy. Uzyskana w ten sposób informacja jest przekazywana do sterownika silnika, który wykorzystuje ją do kalkulacji potrzebnej dawki paliwa. Czujnik położenia przepustnicy to w zasadzie potencjometryczny sensor położenia kątowego o charakterystyce liniowej, który przekształca dane o aktualnym położeniu przepustnicy w proporcjonalny sygnał napięciowy. Każdy ruch przepustnicy wywołuje przesuwanie się ślizgacza połączonego z osią przepustnicy wirnika po ścieżkach oporowych. W następstwie tego wartość położenia przepustnicy jest zamieniana w proporcjonalny sygnał napięciowy. Im większe wychylenie ślizgacza, tym większy opór i większe napięcie prądu.
Są dwa podstawowe sposoby montowania czujnika TPS. Pierwszy z nich polega na tym, że czujnik TPS wystarczy odkręcić i na jego miejsce zamontować nowy (gdy czujnik jest wyposażony we własną wtyczkę). Drugi sposób z kolei polega na jego zintegrowaniu z przepustnicą. Nie ma wówczas możliwości wymiany czujnika.
Typowe usterki czujnika otwarcia przepustnicy
Objawów uszkodzenia czujnika położenia przepustnicy jest kilka:
Przyczyny awarii czujnika położenia przepustnicy mogą być następujące:
Sklep iParts.pl oferuje czujniki przepustnicy w doskonałej relacji ceny do jakości. Wszystkie dostępne czujniki są fabrycznie nowe i posiadają gwarancję producenta. Zapewniamy fachową obsługę techniczną, najniższe ceny oraz natychmiastową realizację zamówienia.