Moduł zapłonowy odpowiada za regulację natężenia prądu oraz kąta wyprzedzenia zapłonu w tranzystorowych układach zapłonowych z wykorzystaniem czujnika Halla lub sensora indukcyjnego. Moduł zapłonowy pozwala na rozdział napięcia w nowoczesnych układach zapłonowych z rotacyjnym rozdziałem wysokiego napięcia. Jego podstawowym zadaniem jest zainicjowanie procesu spalania mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrach jednostki napędowej w chwili właściwego położenia tłoka w konkretnym cylindrze.
Jakie funkcje pełni moduł zapłonu?
Moduł zapłonowy to układ elektroniczny. Dawniej stanowił on niezależny element, natomiast dziś moduł jest najczęściej zintegrowany z cewką zapłonową lub sterownikiem silnika (w silnikach benzynowych o wtrysku jedno- i wielopunktowym). Elektroniczne sterowniki zapłonu cechu powtarzalność określania momentu zapłonu przez cały czas eksploatacji. W przypadku mechanicznej regulacji kąta wyprzedzenia zapłonu moduł sterujący współpracujący z wirującym rozdzielaczem zapłonu w pewnych warunkach pracy jednostki napędowej nie zawsze pozwala na precyzyjne określenie momentu zapłonu.
Gdzie znajduje się sterownik zapłonu?
Sterownik zapłonowy jest elementem układu elektronicznego samochodu, w którym cewka zapłonowa łączy się czasowo z masą za pomocą tranzystorów o dużej mocy. Cewka zapłonowa oraz moduł sterujący znajdują się najczęściej na użebrowanym radiatorze lub są bezpośrednio zamocowane do nadwozia samochodu w środku przedziału silnikowego (nadwozie pełni rolę radiatora). Elektroniczny sterownik zapłonu charakteryzuje się wysoką powtarzalnością określania momentu zapłonu przez cały czas eksploatacji.
Co to jest mapa zapłonu?
Praca sterowników zapłonowych wykorzystywanych do określenia optymalnego momentu zapłonu bazuje na tzw. mapach zapłonu, które stanowią trójwymiarowy wykres. Mapa zapłonu obrazuje zależności kąta wyprzedzenia zapłonu w funkcji obciążenia oraz prędkości obrotowej silnika. Dane te gromadzi i archiwizuje jednostka sterująca układu zapłonowego. Mapa zapłonu powstaje na podstawie wyników badań i testów silników o zapłonie iskrowym. W silnikach benzynowych o wtrysku jedno- i wielopunktowym moduł zapłonowy jest zintegrowany ze sterownikiem jednostki.
Jaki jest średni koszt naprawy modułu zapłonowego?
Koszt naprawy modułu zapłonowego waha się w przedziale od 24 PLN do nawet 450 PLN. Średni koszt takiej usługi wynosi 84 PLN. Należy jednak pamiętać, że na ostateczną cenę usługi wpływają różne czynników, w tym m.in. marka i model samochodu, poziom skomplikowania koniecznych do przeprowadzenia prac czy też lokalizacja podzespołów wymagających wymiany lub naprawy. Do całkowitej ceny realizacji usługi należy doliczyć również ewentualne części zamienne.