10000+ produktów
Układ zapłonowy w samochodzie inicjuje całą jego pracę. Odpowiada on za uruchomienie samochodu oraz kontrolę pracy silnika. Budowa układu zapłonowego to układanka wielu małych części, z listy których na uwagę zasługuje moduł zapłonowy. Aby pojazd mógł w ogóle ruszyć z miejsca, zapłon musi być w pełni sprawny. Jego ewentualna awaria może prowadzić nawet do samozapłonu silnika.
Podstawowym zadaniem modułu zapłonowego jest przełączanie prądu elektrycznego pierwotnego cewki zapłonowej poprzez ograniczenie napięcia i prądu pierwotnego w trakcie normalnej pracy, a także w przypadku awarii (na przykład zwarcia) zapobiega przegrzaniu cewki.
Sterownik zapłonowy stanowi element układu elektronicznego samochodu, w którym cewka zapłonowa łączy się czasowo z masą za pomocą tranzystorów o dużej mocy. Cewka zapłonowa i moduł sterujący nagrzewają się podczas pracy, dlatego też elementy te znajdują się w takich miejscach, aby możliwe było skuteczne odprowadzanie ciepła. Może to być umiejscowienie np. na chłodzącym użebrowanym radiatorze lub bezpośrednie mocowanie do nadwozia samochodu w środku przedziału silnikowego, gdzie nadwozie samochodu będzie pełnić rolę radiatora. Dawniej moduł zapłonu był niezależnym elementem całego układu. We współczesnych samochodach jest on zintegrowany z cewką zapłonową lub sterownikiem silnika. Elektroniczne sterowniki zapłonowe cechuje duża powtarzalność określania momentu zapłonu przez cały czas eksploatacji.
W mechanicznych rozwiązaniach regulacji kąta wyprzedzenia zapłonu, moduł zapłonu współdziałający z wirującym rozdzielaczem zapłonu w pewnych warunkach pracy silnika nie zawsze umożliwia precyzyjne określenie momentu zapłonowego. Statyczne układy zapłonowe nie posiadając tego problemu, a ich zastosowanie zapewnia optymalny zapłon w każdych warunkach pracy jednostki napędowej.
Praca sterowników zapłonowych stosowanych w układach statycznych w celu określenia optymalnego momentu zapłonu opiera się na tzw. mapach zapłonu, które stanowią trójwymiarowy wykres. Mapa zapłonu pokazuje zależności kąta wyprzedzenia zapłonu w funkcji obciążenia i prędkości obrotowej silnika. Dane te są zapisuje jednostka sterująca układu zapłonowego.
Mapę zapłonu opracowuje się na podstawie wyników badań i testów jednostek napędowych dysponujących zapłonem iskrowym. W silnikach benzynowych o wtrysku jedno- i wielopunktowym moduł zapłonowy jest zintegrowany ze sterownikiem jednostki. Dokładne określenie momentu zapłonu wyznaczane jest na podstawie działania czujników, których zadaniem jest zbadanie warunków pracy jednostki napędowej.
Interesuje Cię sterownik zapłonu o najlepszych dostępnych obecnie na rynku parametrach technicznych? Wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Nasz system znajdzie w kilka sekund to, czego szukasz.
Moduły zapłonowe czołowych światowych producentów dostępne w sklepie iParts.pl to najlepsza relacja ceny do jakości produktu na polskim rynku. Wszystkie dostępne produkty są fabrycznie nowe i posiadają gwarancję producenta. Zapewniamy profesjonalną obsługę techniczną, pomoc w doborze odpowiednich części na każdym etapie zakupów, najniższe ceny oraz szybką realizację zamówienia.