6894 produktów
Prawidłowe działanie układu zapłonowego pozwala osiągnąć maksymalną moc jednostki napędowej w samochodzie, uzyskać optymalne zużycie paliwa, a także zminimalizować zawartość składników toksycznych w spalinach. Aparat zapłonowy opiera się w głównej mierze na dwóch kluczowych elementach – przerywaczu oraz rozdzielaczu zapłonu. To od nich przede wszystkim zależy prawidłowa praca całego układu.
Samochodowy układ zapłonowy występuje w silnikach benzynowych o zapłonie iskrowym. Inicjuje on proces spalania mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrach jednostki napędowej. W skład nowoczesnego układu zapłonowego wchodzą: cewka zapłonowa, świece zapłonowe, komputer sterujący oraz wyłącznik zapłonu. W starszych konstrukcjach silnikowych stosowane są przewody zapłonowe oraz aparat zapłonowy bezrozdzielaczowy.
Standardowy układ zapłonowy jest zbudowany w oparciu o mechaniczny przerywacz i rozdzielacz zapłonu. Jest to rozwiązanie charakteryzujące się prostotą budowy i stosunkowo bezawaryjnym działaniem. Oczywiście nie jest pozbawione wad, które powodują kłopoty z prawidłową eksploatacją silnika.
Rozdzielacze zapłonu to urządzenia dostarczające do świecy cylindra prąd w postaci iskry. Umożliwiają one rozdział napięcia zapłonowego poprzez przewody zapłonowe i złączki. Taki układ zapewnia jednak niewielkie możliwości zmiany kąta wyprzedzania zapłonu pod względem pracy jednostki napędowej. Staje się to problematyczne zwłaszcza podczas uruchamiania silnika w niskich temperaturach. Aby wyeliminować ten mankament, układ był poddawany nieustannym modyfikacjom, co ostatecznie doprowadziło do zaprojektowania i wdrożenia elektronicznego modułu zapłonowego. Obecnie w samochodach wyprodukowanych po 2000 roku nie montuje się w zasadzie mechanicznych układów zapłonowych, lecz te z elektronicznym zapłonem.
Pierwszym w historii elektronicznym układem sterującym dopływem powietrza, paliwa oraz zapłonem w samochodzie był system Motronic firmy Bosch. Pojawił się on w 1979 roku w układzie napędowym BMW 732i. Obecnie to komputer pokładowy najczęściej steruje pracą układu zapłonowego.
W samochodach napędzanych silnikami wysokoprężnymi o zapłonie samoczynnym, wykorzystywany jest wtryskowy aparat zapłonowy. Standardowe świece zapłonowe zastąpiono tutaj świecami żarowymi (po jednej na każdy cylinder). Są one w stanie wytrzymać nawet kilkaset tysięcy kilometrów przebiegu.
Wałek rozdzielacza zapłonu wprawiany jest w ruch najczęściej przez wał rozrządu. Oktanokorektor stosuje się do sterowania kątem wyprzedzenia zapłonu, szczególnie, gdy użyte paliwo cechujące się zmienną liczbą oktanową. Kadłub obraca się na skutek przesunięcia dźwigni, co powoduje obrót podstawy przerywacza względem garbów krzywki wałka.
Jeżeli kadłub obracany jest tak samo jak palec rozdzielacza, wówczas dochodzi do opóźnienia zapłonu, a kąt wyprzedzenia zapłonu zmniejsza się. Jeżeli kadłub jest obracany przeciwnie do obrotu palca rozdzielacza, to kąt wyprzedzenia zapłonu zwiększa się, co w efekcie prowadzi do przyspieszenia zapłonu. Samoczynne regulowanie kąta wyprzedzenia zapłonu umożliwia odśrodkowy regulator wyprzedzenia zapłonu. W tym przypadku kąt zależny jest od prędkości obrotowej wałka korbowego jednostki napędowej. Rozdzielacz zapłonu może posiadać również podciśnieniowy regulator kąta zapłonu.
Sklep internetowy iParts.pl oferuje wysokiej jakości kopułki rozdzielacza, palec rozdzielacza oraz wiele innych elementów układu zapłonowego zarówno do aut z silnikami benzynowymi, jak i wysokoprężnymi. Tylko u nas kopułka zapłonowa w najniższej cenie rynkowej!