4976 produktów
Podczas trwania procesu spalania mieszanki paliwowo-powietrznej, z komory spalania poprzez pierścienie w tłokach przedostaje się do skrzyni korbowej pewna ilość gazów, które powodują wzrost ciśnienia w skrzyni. Aby obniżyć powstałe w ten sposób ciśnienie i utrzymać je na właściwym poziomie, niezbędna jest odma olejowa, nazywana również przewodem odpowietrzającym skrzynię korbową.
W skrzyni korbowej, zaraz pod tłokami, powstaje nadciśnienie na skutek przedostawania się tam powietrza lub gazów z komory spalania. Skrzynia korbowa silnika to pusta przestrzeń w komorze jednostki napędowej, w której znajduje się wał korbowy. To tam dochodzi do wstępnego sprężania mieszanki paliwowo-powietrznej, która z niewielką ilością oleju silnikowego zostaje przekierowana do komory spalania. Do prawidłowego wykonania tego procesu potrzebna jest sprawnie funkcjonująca odma silnika. Jej zadanie jest minimalizowanie ryzyka niekontrolowanego wzrostu ciśnienia gazów w skrzyni korbowej, co może doprowadzić do uszkodzenia jednostki napędowej. Odma jest najczęściej połączona z separatorem oleju, którego zadaniem jest skraplanie mgły olejowej i przekierowywanie jej ponownie do silnika. Do odmy olejowej podłączony jest również podgrzewacz, który odpowiada za rozpuszczanie gęstych osadów, a więc dba o czystość całego układu. Ponadto działanie odmy wspomaga zawór PCV, którego zadaniem jest odprowadzanie gazów z jednostki napędowej oraz doprowadzanie świeżego powietrza, a także membranowy zawór wyrównywania ciśnień, który usuwa nadmierne gazy, kierując je do układu dolotowego.
W starszych typach pojazdów odma olejowa w samochodzie miała postać przewodu, którego zadaniem było odprowadzenie gazów spalania ze skrzyni korbowej na zewnątrz. We współczesnych konstrukcjach aut odma jest nieco bardziej złożonym elementem, gdzie spaliny, których ciśnienie jest regulowane poprzez specjalny zawór, odprowadzane są do kolektora dolotowego, a następnie do komór spalania jednostki napędowej. Podczas tego procesu urządzenie zwane separatorem oddziela z gazów olej silnikowy, który trafia z powrotem do miski olejowej.
Samochodowa odma silnika, jak większość elementów w tym układzie, ma określony okres swojej żywotności. Problem pojawia się z czasem, gdy gromadzą się w niej pozostałości w postaci gęstej mazi, która może doprowadzić do zatkania przewodu. Uszkodzona odma olejowa prowadzi do powstawania w komorze korbowej nadciśnienia, czego objawem jest najczęściej przedostawanie się oleju z jednostki napędowej przez uszczelnienia. Usterka odmy olejowej może powodować również podnoszenie się bagnetu, wykorzystywanego do sprawdzania poziomu oleju w silniku. Gdy wyjmiemy bagnet lub odkręcimy korek wlewu oleju, usłyszymy wówczas charakterystyczny syk świadczący o uchodzącym ciśnieniu. Niestety, wymiana odmy silnika jest usługą kosztowną, zwłaszcza gdy awarii uległ uszczelniacz od strony skrzyni biegów.
Jeżeli w Twoim samochodzie odpowietrzenie skrzyni korbowej nie działa prawidłowo, potrzebujesz nowej odmy olejowej. W iParts.pl znajdziesz bogaty wybór tego rodzaju części pochodzące wyłącznie od sprawdzonych i godnych zaufania producentów. Wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego samochodu. Znajdziemy dla Ciebie idealne rozwiązanie w kilka sekund.
Jeśli tania odma olejowa, to tylko w iParts.pl! Wszystkie oferowane przez nas części są fabrycznie nowe i posiadają gwarancję producenta. To najlepsza relacja ceny do jakości. Zapewniamy najwyższą jakość wszystkich produktów oraz szybką realizację zamówienia.