
Chcemy ciągle ulepszać naszą aplikację dla Twojej wygody! Proszę, poświęć nam kilka minut i opowiedz, co o nas myślisz.

Rabat w aplikacji: -7%! KOD: APKA7
90 produktów
Silnik spalinowy posiada dwa rodzaje panewek – panewki główne oraz panewki korbowodowe. Zarówno jedne, jak i drugie pełnią podobną rolę w jednostce napędowej i jak inne tego typu elementy z czasem ulegają zużyciu. Panewki główne znajdziemy pomiędzy blokiem silnika a wałem korbowym.
We współczesnych samochodach mogą występować trzy typy panewek. Pierwszy rodzaj to tzw. panewki dwuskładnikowe, w których podstawę stanowi stalowe podłoże z warstwą stopu aluminium. Panewki silnika tego typu wykorzystywane są przede wszystkim w średnio obciążonych jednostkach benzynowych, a także w wolnossących silnikach wysokoprężnych. Drugi typ panewek, czyli elementy trójskładnikowe, są montowane w jednostkach wysokoobrotowych. Tego rodzaju panewki wału silnika, oprócz stalowego podłoża i warstwy aluminium, posiadają trzecią dodatkową warstwę – ślizgową. Trzeci typ panewek, których już praktycznie się nie stosuje, są tzw. panewki lite, które wykonywane były w całości ze specjalnych stopów, przede wszystkim metalu łożyskowego. Panewki silnikowe produkowane są z wykorzystaniem procesu galwanizacji lub poprzez tzw. napylanie katodowe (panewki trójskładnikowe). Zaletą panewek napylanych jest większa wytrzymałość i jednocześnie duża elastyczność.
Panewka to element łożyska ślizgowego, w której obraca się czop wału. Panewka korbowa zbudowana jest w kształcie pierścienia. Zazwyczaj zrobiona jest z wytrzymałego surowca, takiego jak np. brąz, żeliwo szare lub tworzywa sztuczne. Niektóre panewki silnika posiadają w miejscu styku z wałem nacięte rowki, których funkcją jest rozprowadzanie środka smarującego. Panewki główne łożyskują wał na uchwytach w skrzyni korbowej. Jednym z pierwszych symptomów zepsutych panewek jest delikatne klekotanie po odpaleniu zimnego silnika.
To, co najgorszego może się zdarzyć w silniku, to obrócenie panewek korbowych. Łagodzą one tarcie powstające w trakcie zmiany ruchu posuwisto-zwrotnego tłoka na ruch obrotowy wału korbowego. W wyniku zapchania się kanałów olejowych (rowków), olej nie ma możliwości dotarcia do panewki wału silnika, co w efekcie prowadzi do jej zatarcia oraz obracania się. Awaria może być również wynikiem zbyt mocno zabrudzonego oleju, np. opiłkami metalu lub fragmentami zużytego filtra oleju. Stosowanie wszelkiego rodzaju preparatów do uszczelniania jednostki napędowej także może skutecznie zmniejszyć drożność kanałów olejowych. Obrócenie panewki silnika prowadzi do uszkodzenia czopu wału, po którym porusza się korbowód. Naprawa polega na wymianie korbowodu oraz wszystkich panewek. W skrajnych przypadkach konieczna będzie wymiana całej jednostki napędowej.
Wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Nasz system znajdzie w kilka sekund odpowiednie panewki silnikowe do Twojego auta.
Jeżeli interesuje Cię tania panewka silnika, która jednocześnie oferuje najwyższą jakość wykonania, to nasza oferta idealnie pasuje do Twoich wymagań. W naszym sklepie otrzymujesz dostęp do części pochodzących wyłącznie od sprawdzonych producentów motoryzacyjnych, którzy dają gwarancję na swoje produkty. Kupuj w iParts.pl szybko, tanio i pod fachowym okiem naszych doradców.