3403 produktów
Panewki korbowodowe znajdują się w podstawie korbowodu i służą do łagodzenia tarcia wywołanego poprzez obracanie się w nich czopów wału korbowego. W większości jednostek napędowych co najmniej jedna z półpanewek (w jednym korbowodzie znajdują się dwie półpanewki), wyposażona jest w specjalną szczeliną, którą prowadzony jest olej silnikowy. Olej silnikowy wykorzystywany jest do załagodzenia tarcia powstałego w trakcie zmiany ruchu posuwisto-zwrotnego tłoka na ruch obrotowy wału korbowego.
Jakie są najpopularniejsze awarie panewek korbowodowych? Wśród nich należy wymienić przede wszystkim obrócenie panewek, co jest charakterystyczne zwłaszcza dla jednostek napędowych z oznaczeniem dCi (dla wersji benzynowej 1,4 i wysokoprężnej 1,9). Do obrócenia panewek korbowych dochodzi w wyniku niewłaściwego smarowania olejem. Jest to spowodowane po części wadą konstrukcyjną w opisywanych jednostkach napędowych, gdyż źle zaprojektowane kanały olejowe sprawiają, że olej nie jest dostarczany w prawidłowej ilości do panewki korbowodu, przez co łożysko zostaje zatarte i dochodzi do jej obrotu. Jest to jeden z wielu powodów, dla którego głównie właściciele samochodów wyposażonych we wspomniane motory powinni szczególnie dbać o regularną wymianę oleju silnikowego (rzadko wymieniany olej może posiadać liczne zabrudzenia, mogące doprowadzić do zapchania kanalików) oraz zaniechać korzystania z licznych preparatów uszczelniających, które również często przyczyniają się do zapchania kanałów, którymi przedostaje się olej silnikowy.
Jednoznaczne zdiagnozowanie zużycia panewek korbowodowych silnika jest stosunkowo trudne. Może wywoływać stukanie, zwłaszcza podczas obniżania obrotów silnika (np. po gwałtownym wciśnięciu pedału gazu). Niektóre silniki pozwalają wcześniej usłyszeć ten uciążliwy dźwięk, jednak czasem zdarza się, że słyszymy go dopiero wtedy, kiedy wytarciu ulegnie nie tylko panewka, ale również wał.
Zdarzają się także sytuacje, kiedy kierowca do samego końca nie będzie świadomy, że panewki w jego pojeździe kończą swój żywot. Przykładem może być bardzo popularna jednostka napędowa diesla od niemieckiego producenta samochodów. W tych silnikach panewki obracały się nie dając wcześniej żadnych objawów czy powodów do obaw.
Najczęściej wina leży po stronie materiału, który został wykorzystany do produkcji panewek. Może być on zbyt miękki, wtedy panewki silnika mogą się wytrzeć, spowodować luz, a w konsekwencji obrócić się i zniszczyć nasz silnik. Jeśli posiadamy samochód wyposażony w jednostkę napędową, której dotykał problem z wycierającymi się panewkami to warto je wymienić jak najszybciej. Nawet tanie panewki korbowodowe zapewnią nam większą wytrzymałość względem elementów wadliwych, montowanych fabrycznie.
Oprócz wad konstrukcyjnych lub produkcyjnych powodem zużycia się panewek silnika może być problem z ich odpowiednim smarowaniem. Zbyt gęsty olej, który przez dłuższy czas nie był wymieniany lub zatkane kanaliki doprowadzające go do panewek mogą powodować ich zatarcie i w rezultacie zużycie.
Jeżeli szukasz doskonałej jakości, tanich panewek korbowodowych to koniecznie sprawdź szczegółową ofertę naszego sklepu internetowego. Znajdziesz tam produkty m.in. wspomnianych wcześniej, popularnych i cenionych marek.
Każda z oferowanych w sklepie części jest fabrycznie nowa, wykonana z ogromną starannością i dbałością o każdy szczegół. Zapewni każdemu kierowcy całkowitą pewność prowadzenia swojego samochodu.