598 produktów
Samochodowa pompa wody, nazywana również pompą cieczy chłodzącej, odpowiada za właściwe krążenie płynu chłodzącego pomiędzy jednostką napędową, chłodnicą i nagrzewnicą. W zależności od konstrukcji pompę najczęściej napędza łańcuch rozrządu, pasek rozrządu lub ewentualnie pasek wielorowkowy. Bardzo często pompa jest częścią układu napędu rozrządu, dlatego też powinna być ona systematycznie wymieniana wraz z uszczelką pompy wody.
Pompa wody w samochodzie jest napędzana przez jednostkę napędową za pomocą paska klinowego. Działanie pompy wody opiera się na zasadzie tzw. wirówki, czyli centryfugi.
Wewnątrz obudowy pompy znajduje się wirujące koło z łopatkami rozchodzącymi się od jego osi na zewnątrz. Łopatki nadają ruch wirowy płynowi chłodzącemu zasysanemu od czoła pompy. Płyn trafia pod ciśnieniem przez otwór wyjściowy do silnika i krąży wokół jego cylindrów oraz głowicy, odbierając od nich ciepło, po czym ostatecznie wpływa (po uprzednim otwarciu się termostatu) do chłodnicy. Dla utrzymania szczelności całego urządzenia i wyeliminowania niebezpieczeństwa wycieku płynu chłodzącego, stosowana jest wysokiej jakości uszczelka pompy wody wykonana najczęściej z gumy lub silikonu.
Istnieje jedna podstawowa zasada – nigdy nie należy nakładać uszczelniacza na oring pompy wody lub na suchą uszczelkę.
Wymieniając pompę wody, należy również wymienić stare uszczelnienia i uszczelki na nowe. Jeśli z nową pompą została dostarczona również uszczelka do pompy wody, należy sprawdzić, czy jest ona w idealnym stanie technicznym. Niektóre uszczelki bywają tak cienkie, że można je uszkodzić podczas rozpakowywania.
Pamiętaj, że ani oring pompy wody, ani sucha uszczelka nie wymagają uszczelniacza! Jeśli gumowy pierścień nie chce pozostać na miejscu, wystarczy nanieść na niego kroplę chłodziwa lub oleju. Uszczelniacz stosuje się wyłącznie wtedy, gdy takie jest zalecenie producenta pojazdu.
Nie należy używać zbyt dużej ilości uszczelniacza! Wystarczy cienka i równa warstwa wzdłuż krawędzi i usunięcie nadmiaru uszczelniacza przed założeniem pompy wodnej. Jeżeli zrobimy to po zamontowaniu pompy, nie zauważymy nadmiaru uszczelniacza po wewnętrznej stronie, gdzie może on spowodować uszkodzenie układu chłodzenia. Wówczas uszczelniacz pompy wody zbryli się, zanieczyszczając chłodziwo, co w efekcie doprowadzi do wycieku lub poważnego uszkodzenia termostatu.
Co świadczy o tym, że pompa wody w samochodzie uległa uszkodzeniu?
Zapraszamy do iParts.pl po uszczelki pompy wody w doskonałej cenie rynnowej. Wszystkie oferowane części są fabrycznie nowe i posiadają gwarancję producenta. Zapewniamy profesjonalne wsparcie techniczne oraz szybką realizację zamówienia.