8763 produktów
Można powiedzieć, że łańcuch rozrządu jest w zasadzie bezobsługowy, przeważnie jednak tylko w prostych, niewysilonych jednostkach napędowych. To tyle teorii. W rzeczywistości łańcuchy rozrządu lubią się rozciągać i pękać, co wiąże się zazwyczaj z poważnymi usterkami i dość kosztownymi naprawami. Warto więc systematycznie kontrolować stan techniczny rozrządu i zaopatrzyć się w nowy zestaw łańcucha rozrządu. W iParts.pl znajdziesz bogatą ofertę tych elementów przygotowaną dla wszystkich modeli współczesnych samochodów.
Łańcuchowy napęd rozrządu, jak sama nazwa wskazuje, służy do napędu układu rozrządu. Obecnie jest on sukcesywnie wypierany z rynku przez pasek rozrządu, głównie z przyczyn ekonomicznych. Jednak niektórzy znani motoryzacyjni giganci tacy, jak np. Mercedes czy BMW, nadal stosują łańcuch rozrządu w swoich autach przede wszystkim z uwagi na ich trwałość oraz stosunkowo większą niezawodność w porównaniu z paskami rozrządu.
Jednym z elementów wchodzących w skład budowy silnika samochodowego jest układ rozrządu, a jego podstawowym zadaniem jest sterowanie urządzeniami doprowadzającymi ładunek wprost do silnika i usuwanie z nich spalin. Kiedyś elementem, który napędzał rozrząd było koło zębate, dzisiaj stosuje się pasek, albo łańcuch rozrządu. W najnowszych samochodach większość jednostek napędowych wyposażona jest w turbosprężarkę, a w tej sytuacji lepiej sprawdzi się łańcuch, który może przenieść większy moment obrotowy.
Mechanizm rozrządu jest odpowiedzialny za synchronizację wału korbowego oraz wałka rozrządu. Dba również, aby zawory jednostki napędowej otwierały się i zamykały w odpowiednim momencie. Mechanizm z łańcuchem rozrządu znajduje się we wnętrzu silnika pod specjalną obudową i może być on zlokalizowany od strony osprzętu jednostki napędowej lub od strony skrzyni biegów. Jest to uzależnione od tego, czy silnik jest zamontowany wzdłużnie czy też poprzecznie. Łańcuch rozrządu zapewnia dość precyzyjne przeniesienie ruchu z wału korbowego na wałek rozrządu.
Według większości ekspertów motoryzacyjnych łańcuchowy napęd rozrządu jest bardziej niezawodny od jednostek napędzanych paskiem. Kiedyś trwałość łańcucha była długa, a za przykład można podać Mercedesa W123, gdzie wytrzymywał nawet 500 tys. km. Wiąże się to jednak z budową silników, a przez ten czas ich konstrukcja znacznie ewoluowała. Dzisiaj trwałość łańcucha uzależniona jest od trwałości napinacza, czyli średnio jest w stanie wytrzymać ok. 200-300 tys. km, jednak są producenci, którzy wymianę łańcucha zalecają częściej, szczególnie w silnikach o mniejszej pojemności. Wpływ na trwałość tej części będzie miała także intensywność eksploatacji samochodu. Warto co jakiś czas kontrolować stan rozrządu, w tym wykonać badanie rozciągnięcia łańcucha i dokonać kontroli kół zębatych, ślizgów i napinacza. Sygnałem ku wymianie zestawu łańcucha rozrządu jest obecność opiłków metalu na obudowie. Objawami zużycia są także pojawiający się hałas z okolic rozrządu, a także pogorszona praca silnika. W nowszych samochodach zaalarmować może o tym świecąca się kontrolka „check engine”. W porównaniu do paska rozrządu, zestaw łańcucha rozrządu zrywa się bardzo rzadko, jednak jeśli już do tego dojdzie, niestety silnik prawdopodobnie będzie nadawał się do wyrzucenia.
Najbardziej trwałe łańcuchy spotyka się w starszych modelach Mercedesach, w tym we wspomnianym już modelu W123, jednak i najnowsze modele mające silniki Mercedesa nie budzą większych zastrzeżeń w zakresie wytrzymałości. Dużą trwałość wykazują także łańcuchy rozrządu w samochodach marki BMW, a także nowych jednostkach Toyoty, Renault, czy benzynowych motorach Mazdy. Wymiana łańcucha rozrządu jest znacznie bardziej skomplikowana niż paska. Wiąże się to nie tylko z droższymi częściami, ale też wzrastają koszty robocizny, które wynikają z utrudnionego dojścia do elementów zabudowanych w silniku.
Jeżeli interesuje Cię wytrzymały i niezawodny, lecz tani łańcuch rozrządu, dobrze trafiłeś! U nas znajdziesz odpowiedni zestaw łańcucha rozrządu do swojego samochodu. Wystarczy, że z powyższego zestawienia wybierzesz markę auta, następnie podasz model i rocznik, a na końcu wersję silnikową, a nasz system w kilka sekund znajdzie to, czego szukasz.
Zapewniamy największy wybór części samochodowych pochodzących od sprawdzonych i godnych zaufania producentów. Na wszystkie oferowane produkty, w tym i łańcuchy rozrządu, dajemy gwarancję producenta (12 lub 24 miesiące).
Wymiana paska lub łańcucha rozrządu w samochodzie w zależności od skomplikowania konstrukcyjnego jednostki napędowej może być dość kosztowna. Profesjonalne warsztaty za wykonanie takiej usługi liczą sobie od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych, z czego większość tej kwoty stanowią koszty robocizny. Decydując się na samodzielną wymianę paska rozrządu w samochodzie możemy na pewno sporo zaoszczędzić. Jeżeli jednak zrobimy to w sposób nieprawidłowy, skutki mogą okazać się katastrofalne.
czytaj więcej >Rozrząd to system pracujący w każdym pojeździe wyposażonym w silnik spalinowy. Są to w większości konstrukcje kolizyjne, a więc w momencie zerwania paska lub łańcucha rozrządu zazwyczaj dochodzi do poważnych uszkodzeń w jednostce napędowej. Jeżeli w porę nie zauważymy objawów zużycia tych elementów, konsekwencje mogą być naprawdę ogromne. Warto odpowiednio zadbać i właściwie konserwować układ rozrządu w samochodzie. Jak to zrobić?
czytaj więcej >Rozrząd napędzany łańcuchem ulega zerwaniu bardzo rzadko. Jednak gdy już do tego dojdzie, to jednostka napędowa samochodu nadaje się z reguły wyłącznie do wyrzucenia. O wiele częściej dochodzi do zużycia ślizgów, napinaczy oraz samego łańcucha. Kiedy więc wymienić łańcuch rozrządu w samochodzie?
czytaj więcej >Układ rozrządu to kluczowy mechanizm działania każdej jednostki napędowej samochodu. Jest on odpowiedzialny przede wszystkim za dostarczenie ładunku do cylindrów oraz odtransportowanie spalin do układu wylotowego. Konstrukcja rozrządu ulegała z biegiem czasu większym lub mniejszym modyfikacjom wraz z jednoczesnym rozwojem silników samochodowych. Obecnie na rynku można spotkać kilka typów konstrukcji rozrządu jednostki napędowej. Jednak najczęściej stosowanym jest bez wątpienia rozrząd zaworowy.
czytaj więcej >