Bez mechanizmu różnicowego w samochodzie, czyli tzw. dyfra, światowi producenci opon zarabialiby o wiele więcej niż obecnie na własnych produktach. Mechanizm różnicowy ma za zadanie kompensować różnicę prędkości obrotowej półosi kół osi napędowej w momencie pokonywania przez nie torów o różnych długościach. Mówiąc językiem bardziej przystępnym, bez dyferencjału pokonywanie zakrętów samochodem byłoby na dłuższą metę mocno utrudnione, jeśli nie niemożliwe.
Volvo s40, produkowane od 1995 roku, zaliczane jest do samochodów osobowych klasy średniej (segment D). Auto zastąpiło na rynku modele 440 oraz 460. Druga generacja Volvo s40 została zaprezentowana szerszej publiczności w 2003 roku, natomiast jej produkcja odbywała się od 2004 roku do 2012 roku. Wersja kombi modelu s40 nosiła nazwę V50. Samochód był dostępny głównie jako 4-drzwiowy sedan.
Volvo s40 II powstało w oparciu o płytę podłogową P1 ...