Volvo S40 to przedstawiciel samochodów osobowych zaliczanych do klasy średniej (segment D). Produkcję tego modelu rozpoczęto w 1995 roku, zastępując nim Volvo 440 oraz 460. Produkcja S40 zakończyła się w 2012 roku. Samochód był oferowano głównie jako 4-drzwiowy sedan. Volvo S40 było dość udaną konstrukcją szwedzkiego przedsiębiorstwa motoryzacyjnego, które cieszyło się dobrą opinią zarówno wśród kierowców, jak i ekspertów rynku samochodowego.
Po raz pierwszy Volvo S40 zaprezentowano w 1995 roku jako samochód kompaktowy typu sedan. Auto zbudowano na płycie podłogowej pochodzącej od Mitsubishi Carismy. Model S40 charakteryzował się ciekawie zaprojektowanymi reflektorami przednimi, wysuniętym grillem oraz bocznym przetłoczeniem biegnącym od przedniego błotnika do tylnych elementów karoserii. Z tyłu znalazły się ładnie wyglądające, dwukolorowe reflektory. W 1999 roku samochód poddano face liftingowi, zmieniając w nim przede wszystkim wygląd reflektorów.
Wnętrze samochodu było dość przestronne i wygodne, a użyte materiały oraz części w Volvo S40 odznaczały się dobrą jakością. W desce rozdzielczej wykorzystano miękkie w dotyku plastiki. W kokpicie zastosowano drewniane elementy wykończenia oraz skórzaną tapicerkę, co nadało wnętrzu przyjemnego dla oka i eleganckiego wyglądu. Zamontowano wygodne, dobrze wyprofilowane i obszerne fotele. Z tyłu pasażerowie nie mogą narzekać na brak miejsca zarówno na nogi, jak i nad głową. Dodatkowo samochód zapewniał dość sporą przestrzeń załadunkową. Producent zaopatrzył model S40 w bagażnik o pojemności 475 litrów.
Wyposażenie Volvo S40 było na dobrym poziomie. Kierowca mógł cieszyć się z takich udogodnień, jak np. klimatyzacja, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, komputer pokładowy czy też tempomat. Szwedzkie auta słynęły z wyjątkowego bezpieczeństwa. Nie inaczej było w przypadku modelu S40. Samochód w standardzie oferował poduszkę powietrzną dla kierowcy oraz poduszki boczne, a po 1999 roku montowano również kurtyny boczne.
Szwedzki kompakt napędzały jednostki benzynowe o pojemności od 1.6 do 2.0 l i mocy od 109 do 200 KM. Nie zabrakło również jednostek wysokoprężnych. Producent zaoferował gamę silników 1.9 TD i Di o mocy od 90 do 115 KM. Przedni napęd Volvo był obsługiwany przez 4- i 5-biegową przekładnię automatyczną lub 5-stopniową skrzynię manualną.
Mocnymi stronami Volvo S40 były na pewno właściwości jezdne, bezpieczeństwo oraz niezłe wyposażenie. Mankamentem tego modelu było przednie zawieszenie oraz niektóre skrzynie biegów.
Volvo S40 miał dość silną konkurencję na rynku w postaci m.in. Forda Focusa, Hondy Civic, Mazdy 323, Renault Megane, Toyoty Corolli czy też Volkswagena Jetta.
Drugą generację Volvo S40 pokazano motoryzacyjnemu światu w 2003 roku. Rok później pojawiła się wersja kombi, której nadano nazwę V50. Samochód zbudowano na tej samej płycie podłogowej, co Forda Focusa oraz Mazdę 3. Stylistycznie model S40 był podobny do wersji S60 i S80. Pozostano przy charakterystycznych przednich reflektorach oraz przetłoczeniach na masce silnika. Samochód stał się bardziej masywny i nabrał indywidualnego charakteru.
W środku Volvo S40 II dużo się zmieniło. Zastosowane materiały, elementy wykończeniowe oraz części w Volvo S40 II były bardzo dobrej jakości, a sama obsługa kokpitu była intuicyjna i bezproblemowa. Główny panel sterujący samochodu został lekko pochylony w stronę kierowcy, dzięki czemu wszystkie najważniejsze urządzenia były zawsze pod ręką. Fotele zostały bardzo dobrze wyprofilowane, a podwójny system ich regulacji zapewniał znalezienie optymalnej pozycji siedzącej, co z kolei przekładało się na wysoki komfort podróżowania nawet na długich trasach. Zmniejszeniu uległ, niestety, bagażnik auta. Volvo oferowało jedynie 405 litrów pojemności załadunkowej.
Na uwagę zasługuje bogate wyposażenie Volvo S40. Kierowca otrzymywał m.in. automatyczną klimatyzację, ABS, sensory deszczu i zmierzchu, kontrolę trakcji czy też reflektory biksenonowe z możliwością doświetlania zakrętów, a także system ostrzegający przed obiektami znajdującymi się w martwym polu lusterek. Producent przygotował 4 podstawowe wersje wyposażenia samochodu (Kinetic, Momentum, Summum, R-Design). Dla zwiększenia bezpieczeństwa montowano system SIPS, który chronił przed uderzeniami bocznymi oraz system WHIPS, który był odpowiedzialny za minimalizowanie obrażeń w przypadku uderzeń w tył auta. Volvo S40 II uzyskało maksymalny wynik pięciu gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP.
Volvo S40 było napędzane silnikami benzynowymi o pojemności od 1.6 do 2.5 l, które generowały moc od 100 do 230 KM. Przygotowano również jednostki wysokoprężne 1.6 D o mocy 109 KM, 2.0 D o mocy 136 KM oraz 2.4 D5 o mocy 180 KM. W przednionapędowym Volvo montowano 5- i 6-biegową skrzynię manualną oraz 5- i 6-stopniową przekładnię automatyczną.
Volvo S40 II konkurowało na rynku z takimi modelami aut, jak np. Audi A3, Opel Astra, SEAT Toledo, Skoda Octavia czy też Volkswagen Bora. Produkcję S40 zakończono w 2012 roku.
Powiązania: