Odbierz rabat -7%! Wpisz kod APKA7

Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów, cz. II. Prawidłowa eksploatacja przekładni automatycznej - czego nie wolno robić

Automatyczna skrzynia biegów to rozwiązanie dobre, a wręcz coraz lepsze. Doskonale sprawdza się we współpracy z mocnymi silnikami, dobrze radzi sobie też w autach miejskich. Jedyny warunek to umiejętne dbanie o tę skrzynię biegów – również pod kątem jej eksploatacji.

Eksploatacja automatycznej skrzyni biegów. Jak dbać o automatyczną przekładnię?

W pierwszej części naszego poradnika „Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów, cz. I. Prawidłowe serwisowanie kluczem do długowieczności każdej przekładni” mówiliśmy sporo o serwisowaniu tego typu konstrukcji. Było o wymianie oleju przekładniowego, sposobach przeprowadzania tej wymiany, a nawet parę słów o samym oleju. Ktokolwiek jeszcze tego nie przeczytał, niech śpieszy nadrobić zaległości. Teraz jednak zajmiemy się drugim aspektem dbania o sprawność i żywotność automatycznej skrzyni biegów, czyli aspektem eksploatacyjnym. O co tu chodzi? Ni mniej, ni więcej tylko o sposób, w jaki jeździcie samochodem z taką właśnie automatyczną przekładnią. Musicie bowiem pamiętać, że stan i trwałość automatycznej skrzyni biegów – jak mało którego elementu samochodu – zależy w dużym stopniu od Waszego sposobu jazdy, a więc od jej użytkowania. Możecie wymieniać olej przekładniowy raz w tygodniu i wybierać do tego produkty najwyższej możliwej jakości, ale jeśli zdarzy Wam się popełnić jeden z opisanych niżej błędów (czasem wystarczy tylko jeden, jedyny raz), to Wasza skrzynia biegów w bardzo krótkim czasie po prostu się rozsypie. Jakich 6 rzeczy nie wolno robić z „automatem”?

1. Niepotrzebne, odruchowe naciskanie na hamulce oraz jazda na półhamulcu

Przesiadacie się z samochodu z przekładnią manualną na auto z „automatem”? Na dzień dobry załóżcie sobie lewą nogę gdzieś za lewe ucho, żeby Was nie kusiło deptać nią ciągle po hamulcu. A jest to zaskakująco częsty błąd wynikający w dużej mierze z przyzwyczajenia. Kto spędził wiele lat za kółkiem samochodu z „manualem”, ten podczas jazdy z „automatem” odruchowo szuka lewą nogą sprzęgła, którego tam już nie ma. I bywa, że się zapomni, i nagle podczas jazdy naciśnie z impetem na hamulec. Ale to jeszcze nic. Gorzej, jeśli próbuje jeździć na półhamulcu tak, jak wcześniej jeździł na półsprzęgle. Automatyczne skrzynie biegów bardzo tego nie lubią. Nie ma też żadnego uzasadnienia dla czegoś takiego. A skoro nie ma, więc starajcie się tego nie robić.

2. Zmiana przełożenia przed całkowitym zatrzymaniem się samochodu

To jedna z dwóch największych zbrodni, jakich można dokonać na automatycznej skrzyni biegów. Gdy auto ciągle się jeszcze toczy, nie wolno w żadnym wypadku i pod żadnym pozorem zmieniać przełożenia z D na R czy z D na P. W nowoczesnych skrzyniach biegów zmiana taka jest praktycznie niemożliwa, a przynajmniej bardzo mocno utrudniona. Właśnie po to, aby nikogo nawet nie kusiło zrobienie czegoś równie głupiego. Nagła zmiana przełożenia, podczas gdy auto jest jeszcze w ruchu, sprawia, że skrzynia biegów staje się hamulcem i to na nią spada całe obciążenie zatrzymania toczącej się masy. Jak myślicie, ile podobnych manewrów wytrzyma Wasz „automat”?

3. Zbyt częsta zmiana przełożeń

Przykładem jest tu zmienianie przełożenia z D na N na każdych światłach. Pół biedy, gdy coś takiego robicie co kilkadziesiąt kilometrów, ale podobna praktyka w ruchu miejskim to kolejny sposób na skrócenie żywotności automatycznej skrzynie biegów. Każda taka zmiana przełożenia jest dla niej zupełnie niepotrzebnym obciążeniem. Jeśli więc Wasz samochód nie jest wyposażony w funkcję auto-hold, musicie wspomóc się zwykłym hamulcem.

4. Nadmierne manipulowanie pedałem gazu

Kolejna rzecz, jakiej automatyczne skrzynie nie lubią, to zero-jedynkowe traktowanie pedału gazu. W samochodach wyposażonych w „automaty” pedał gazu naciskamy dynamicznie, ale nie uderzamy w niego stopą z całej siły. Po tym, jak silnik wkręci sią na pożądane obroty, pedał gazu należy delikatnie odpuścić, ustalając oczekiwaną prędkość. Taki styl jazdy jest dla nowoczesnej przekładni automatycznej najbardziej „higieniczny” i najbezpieczniejszy. Traktowanie pedału gazu, jak przełącznika światła (włącz-wyłącz), jest tu mocno niewskazane.

5. Jazda na przełożeniu neutralnym

To aż niewiarygodne, ale wciąż można spotkać kierowców z ciągotami do jazdy samochodami z automatyczną skrzynią biegów na przełożeniu neutralnym. Ma to mieć na celu zmniejszenie zużycia paliwa, coś jak jazda na luzie samochodem z przekładnią manualną. Czy ma to w ogóle sens? Najmniejszego. Nowoczesne silniki samoczynnie redukują zużycie paliwa po odpuszczeniu pedału hamulca i kombinowanie z przekładnią nie ma tu nic do rzeczy. A że jest przy tym niebezpieczne dla jej trwałości, to już inna, choć nie mniej ważna historia.

6. Holowanie w trybie neutralnym

Skoro była już mowa o jeździe z ustawionym trybem neutralnym, nie sposób nie wspomnieć o drugiej największej zbrodni, jaką można dokonać na automatycznej skrzyni biegów. Nieprzypadkowo w instrukcjach aut z „automatami” znajdują się ostrzeżenia i wyraźne zakazy holowania. Samochodów z przekładniami automatycznymi nie holujemy, koniec i kropka. I to prawda, że producenci aut ze starszymi wersjami skrzyń automatycznych dopuszczali holowanie z niską prędkością na określonym odcinku drogi, ale nowoczesne „automaty” już na to nie pozwalają. Nie chcesz mieć skrzyni do natychmiastowego remontu? Bierz auto na lawetę.

Popularne z kategorii Automatyczna skrzynia biegów

Zestaw czężci, wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów ZF 1087.298.365
742,00 zł
4.5 (4 ocen)
Zawieszenie LEMFÖRDER 33875 01
76,00 zł
5.0 (2 ocen)
Filtr BOSCH 0 451 103 259
20,00 zł
0 (0 ocen)
Śruba METZGER AUTOTEILE 8030013
24,00 zł
5.0 (1 ocen)

Wyprzedaż

Pierścień uszczelniający FA1 968.330.100
2,00 zł
0,29 zł
0 (0 ocen)
Zawleczka, zaślepka miarki oleju autom. skrzyni biegów FEBI BILSTEIN 44204
6,00 zł
0 (0 ocen)
Automatyczna skrzynia biegów w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Automatyczna skrzynia biegów pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Automatyczna skrzynia biegów
Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
0 komentarzy

Powiązane artykuły

Skrzynia biegów ZF 8HP. Ośmiobiegowa automatyczna przekładnia

Automatyczna skrzynia biegów ZF 8HP. Czy ta niemiecka przekładnia do najlepszy ośmiobiegowy automat na świecie?

Znawcy przekładni automatycznych wiedzą dobrze, czego szukać w autach używanych. Jeśli w interesującym ich modelu zamontowano skrzynię biegów ZF 8HP, takie auto momentalnie zyskuje w ich oczach. Co nie znaczy wcale, że nie zachowują przy tym niezbędnej ostrożności.

czytaj więcej >
Automat nie taki straszny!

Automat nie taki straszny!

Polscy kierowcy powoli przekonują się do samochodów z automatyczną skrzynią biegów. Specjaliści branży motoryzacyjnej uważają, że to wskutek tego, że nasze drogi są stale zakorkowane, a w takich warunkach automat sprawdza się doskonale i wówczas można bardzo łatwo docenić jego zalety.

czytaj więcej >
Przeniesienie napędu w automatycznej skrzyni biegów

Przeniesienie napędu w automatycznej skrzyni biegów

Historia motoryzacji sięga XIX wieku. Inżynierzy pierwszych samochodów mieli nie lada orzech do zgryzienia. Z teoretycznego punktu widzenia do napędu pojazdu najlepiej nadawała się wówczas maszyna parowa oraz silnik elektryczny.

czytaj więcej >
Skrzynia DSG - opinie, usterki, trwałość, koszty eksploatacji. Kup u nas nawet 40% taniej

DSG, czyli dwusprzęgłowa, automatyczna skrzynia biegów. Wady, zalety i zasady prawidłowej eksploatacji

Chyba w każdym kraju, w którym kierowcy przyzwyczajeni są do samochodów z manualnymi skrzyniami biegów, skrzynie automatyczne traktowane są z dużą nieufnością. Często mają też opinię zbyt delikatnych i drogich w eksploatacji. Podobne oceny dotyczą również zautomatyzowanej skrzyni biegów DSG. Czy słusznie?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze