Rabat w aplikacji: -7%! KOD: APKA7

Części samochodowe nr 1
Potrzebujesz pomocy?
4.9/5 (3250 ocen)
Pomoc
Darmowa dostawa
Do 100 dni na zwrot
 {
  "widget": {
    "loading": false,
    "added": [],
    "info": null
  },
  "module": {
    "step": "1"
  },
  "data": null,
  "user": null,
  "checkout": null
} 
Koszyk
Wybrane auto: Audi A5 (8T3) (2007.06 - 2017.01) 3.0 TDI (204KM, 150KW) (CLAB) (2011.10 - 2017.01)
Kliknij, aby wyszukać części dla Twojego auta

Jak dbać o układ rozrządu?

Układ rozrządu to jeden z najważniejszych elementów silnika spalinowego we współcześnie produkowanych samochodach. Podstawową funkcją układu rozrządu jest umożliwienie dopływu mieszanki paliwowo-powietrznej do cylindrów i usunięcie z nich produktów spalania w odpowiednim momencie. To właśnie jemu zawdzięczamy możliwość uzyskania odpowiednich osiągów. Jednym z jego podstawowym elementów jest pasek rozrządu.

Jak dbać o układ rozrządu?

Wymianę paska rozrządu zaleca się powierzać wykwalifikowanym mechanikom. Zdarza się bowiem często, że samodzielny i nieprawidłowy montaż napinacza paska rozrządu skutkuje jego uszkodzeniem lub urwaniem śruby mocującej. W skrajnych przypadkach dochodzi również do zerwania się samego paska rozrządu, a w konsekwencji do poważnej i niestety kosztownej awarii silnika. Jedną z grup elementów na którą powinniśmy zwracać więc szczególną uwagę są napinacze – sprawdźmy co dokładnie powinniśmy o nich wiedzieć. 

Zbyt słabo, a może zbyt mocno?

Jak podkreślają eksperci, znaczący wpływ na prawidłowe funkcjonowanie napinacza paska rozrządu ma odpowiedni moment i siła, z jaką zostanie dokręcona jego śruba mocująca. Zbyt słabe jej przykręcenie wpływa na nieprawidłową pozycję płytki wspornikowej znajdującej się pod łbem śruby, w skutego czego pasek rozrządu jest nieodpowiednio naciągnięty i naprężony. W sytuacji tej również sama śruba mocująca napinacz może ulec zerwaniu. Dzieje się tak w konsekwencji znacząco zwiększonych tzw. obciążeń dynamicznych, które oddziaływają na śrubę. 

Jak dbać o układ rozrządu?Nie należy zapominać także o prawidłowym montażu i ustawieniu samego napinacza względem bloku silnika. Na szczęście tego typu odchylenia i nieprawidłowości widoczne są gołym okiem i nie da się ich przeoczyć. Niewłaściwa pozycja napinacza paska rozrządu wobec bloku silnika uzewnętrznia się powstaniem szczeliny między nimi. 

Jak to zwykle bywa nie należy jednak popadać ze skrajności w skrajność. Zbyt mocne dokręcenie śruby mocującej napinacz może dać o sobie znać już podczas montażu, lub co gorsza w trakcie jazdy i eksploatacji samochodu. Często spotykanym problemem podczas zbyt mocnego dociągnięcia śruby jest zerwanie jej gwintu. Podczas nieumiejętnego montażu napinacza paska rozrządu, łatwo również doprowadzić do nieodwracalnego uszkodzenia gwintowanego otworu znajdującego się w kadłubie silnika. Z punktu widzenia właściciela pojazdu lepiej jest, gdy do tego rodzaju awarii dojdzie w serwisie samochodowym lub warsztacie, gdyż ich usunięcie, a zarazem koszty z tym związane bierze na siebie z reguły właśnie warsztat.

Prawidłowy montaż

Wiele osób zadaje sobie pytanie, jak zatem montować napinacz paska rozrządu? Prawidłowa odpowiedź jest tylko jedna i prosta: zgodnie z instrukcją producenta. Montaż paska rozrządu powinien odbywać się przy zimnym silniku. W pierwszej kolejności – poza przeczytaniem instrukcji obsługi oczywiście – należy sprawdzić stanu gwintu otworu, w który ma być wkręcona śruba mocująca napinacz. Powinien on być w dobrym stanie, w przeciwnym razie warto naprawić go poprzez przegwintowanie. Kolejnym krokiem jest montaż napinacza i jego optymalne ustawienie poprzez lekkie przykręcenie śruby mocującej. Trzecią rzeczą, którą należy zrobić jest instalacja nowego paska rozrządu i obrócenie napinacza zgodnie z ruchem wskazówek zegara do momentu, gdy wskaźnik umieszczony na napinaczu pokryje się z nacięciem na płytce wspornikowej. To jednak nie wszystko – kluczowa sprawa dopiero przed Tobą. Po wykonaniu wszystkich powyższych czynności należy dokręcić śrubę napinacza z momentem wynoszącym 20 Nm. 

Kierowco, pamiętaj!

Podczas montażu napinaczy pasków zwróć uwagę, aby nie zostały zamontowane odwrotnie. Błędne zamontowanie napinacza „do góry nogami” i dokręcenie go z odpowiednim momentem, prowadzi do zdeformowania się jego płytki wspornikowej. Błąd ten skutkuje ocieraniem się koła wałka rozrządu i paska o tylną osłonę. Konsekwencją jest szybsze wycieranie się krawędzi paska rozrządu i jego zerwanie oraz trwałe unieruchomienie pojazdu. 

Powiązane kategorie towarowe:


Polecani producenci:

Popularne z kategorii Zestaw paska rozrządu

Zestaw paska rozrządu + pompa wody SCHAEFFLER INA 530 0550 32
504,00 zł
5.0 (61 ocen)
Zestaw paska rozrządu + pompa wody SCHAEFFLER INA 530 0201 33
376,00 zł
5.0 (61 ocen)
Zestaw paska rozrządu + pompa wody CONTINENTAL CTAM CT1168WP1
692,00 zł
4.9 (31 ocen)
Zestaw paska rozrządu + pompa wody CONTINENTAL CTAM CT1139WP6
577,00 zł
4.9 (31 ocen)
Zestaw paska rozrządu + pompa wody SCHAEFFLER INA 530 0449 30
294,00 zł
5.0 (61 ocen)
Zestaw paska rozrządu + pompa wody SCHAEFFLER INA 530 0201 32
388,00 zł
5.0 (61 ocen)
Zestaw paska rozrządu w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Zestaw paska rozrządu pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Zestaw paska rozrządu
Redakcja iParts.pl składa się ze specjalistów branży automotive z dużym doświadczeniem w sprzedaży części samochodowych. Dla nas to nie tylko praca, ale również pasja, którą pielęgnujemy na co dzień. Staramy się publikować najciekawsze porady, które mogą okazać się przydatne naszym Klientom.
8 komentarzy
Wymiana rozrządu nie należy do prostych ale z pomocą artykułu dałem sobie radę i jestem dumny z siebie. Trzeba pamiętać jak wcześniej był zamontowany napinacz aby później nie mieć nowych problemów z silnikiem.
Ciekawy artykuł o wymianie paska rozrządu. rzecz o której każdy kierowca powinien wiedzieć. Już dwa razy wymieniałem pasek tzn. mój znajomy mechanik to robił :) Wolę żeby to było założone tak jak trzeba. Ja mógłbym coś krzywo i żle założyć.
mam znajomego mechanika co serwisuje mi auto, więc z wymiana paska raczej nie będzie miał problemu :)
Nawet nie wiedziałam, że w aucie jest takie coś jak rozrząd, a co dopiero, że trzeba to wymieniać. Super artykuł. teraz przynajmniej coś wiem:)
Nawet nie wiedziałam że można w jakiś sposób zadbać o ten układ. Dotychczas myślałam że jak go mechanik założy, to on już sobie tak jest do następnej wymiany.
Szczerze powiedziawszy, jeżeli odstawiam samochód do mechanika na wymianę rozrządu to liczę na to że on się zna i wie co robi i za co płacę.
i tak w większości przypadków mechanicy martwią się wymianą rozrządu w samochodach klientów :)
bardzo fajny artykuł, godny polecenia do przestudiowania :)

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze