Odbierz rabat -7%! Wpisz kod APKA7

Części samochodowe nr 1
Potrzebujesz pomocy?
4.9/5 (3250 ocen)
Pomoc
Darmowa dostawa
Do 100 dni na zwrot
 {
  "widget": {
    "loading": false,
    "added": [],
    "info": null
  },
  "module": {
    "step": "1"
  },
  "data": null,
  "user": null,
  "checkout": null
} 
Koszyk
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Jak sterować pracą turbosprężarki?

Turbosprężarka to przeważnie bardzo trwałe urządzenie, jednak jego trwałość w głównej mierze zależy od samego kierowcy. Bezawaryjna praca turbosprężarki nie jest możliwa bez regularnej kontroli, konserwacji oraz profesjonalnego serwisowania. Brak tych czynności może nawet doprowadzić do całkowitego zniszczenia całego silnika. Podpowiadamy, jak prawidłowo sterować pracą turbosprężarki w samochodzie.

Jak sterować pracą turbosprężarki?

Regulacja ciśnienia

W turbosprężarkach montowanych w silnikach samochodowych konieczne jest prawidłowe regulowanie ilości powietrza, jakie trafia do jednostki napędowej. Używa się w tym celu dodatkowych elementów, które powinno posiadać każde turbo urządzenie.

Dla zapewnienia prawidłowej pracy oraz do precyzyjnego regulowania ciśnienia w turbosprężarce używa się zaworów upustowych, których głównym zadaniem jest upuszczanie powietrza tłoczonego do układu ssącego lub spalin przed turbosprężarką. Najczęściej stosuje się obecnie w silnikach benzynowych dwa zawory w systemie dolotowym – west-gate oraz blow-off, a także zawór by-pass w układzie wydechowym.

West-gate, by-pass i blow-off

Zawór upustu spalin west-gate montowany jest przeważnie w korpusie turbiny tuż przed wejściem spalin do turbosprężarki. Zawór west-gate, gdy jest otwarty, pozwala spalinom dostać się bezpośrednio do układu wydechowego z pominięciem wirnika turbiny. Otwieranie zaworu można dowolnie regulować, uzyskując w ten sposób różne obciążenia turbiny, a tym samym zmienne ciśnienie doładowania. Całkowite otwarcie zaworu praktycznie oznacza wyłączenie turbodoładowania silnika.

Zawór west-gate jest regulowany za pomocą sterownika silnika ECU. W przypadku prostych rozwiązań konstrukcyjnych turbosprężarki zawór west-gate reguluje się za pomocą siłownika pneumatycznego, połączonego z kolektorem dolotowym. Gdy jednostka napędowa pracuje na niskich obrotach zawory są z reguły zamknięte, ponieważ silnik potrzebuje większego ciśnienia w układzie doładowania. W przypadku wysokich obrotów otwarty zostaje zawór by-pass tak, aby nie dopuścić do zbyt dużego wzrostu ciśnienia doładowania. Natomiast zawór blow-off chroni turbosprężarkę w momencie nagłego zdjęcia nogi z przepustnicy, upuszczając sprężone powietrze.

W silnikach wysokoprężnych nie wykorzystuje się przepustnic w układach ssących, dlatego też nie stosuje się również zaworu blow-off, natomiast zawór by-pass zastępuje specjalna kierownica spalin. Taka konstrukcja nazywana jest turbosprężarką o zmiennej geometrii. Przeważnie kierownica spalin składa się z szeregu łopatek przymocowanych do wspólnego pierścienia, które mogą się przesuwać lub obracać wokół własnej osi. Pozwala to regulować ilość spalin przepływających przez wirnik wałka turbosprężarki. W momencie, gdy obroty silnika są na niskim poziomie, kierownica spalin zmienia ich geometrię w taki sposób, aby mogły one jak najbardziej efektywnie napędzać wirnik turbosprężarki. W przypadku, gdy jednostka napędowa pracuje na wysokich obrotach, łopatki kierownicy zmieniają pozycję na prostopadłą do turbiny, co pozwala na znacznie większy oraz niczym niezakłócony przepływ spalin.

Zastosowanie kierownicy spalin to o wiele sprawniejsze rozwiązanie niż wykorzystanie zaworu west-gate. Pozwala ono uzyskać o wiele niższą temperaturę oraz ciśnienie spalin przy tej samej mocy silnika, a także niweluje czas potrzebny na załączenie się turbosprężarki podczas otwarcia przepustnicy (tzw. zjawisko turbodziury). Turbosprężarki ze zmienną geometrią kierownic spalin stosuje się wyłącznie w samochodach z silnikami diesela. Jeśli chodzi o silniki benzynowe, to wyjątek stanowi tutaj jedynie model Porsche 911 turbo, w którym stosuje się takie rozwiązanie.

Popularne z kategorii Turbosprężarka

Przetwornik ciśnienia turbosprężarki PIERBURG 7.02184.01.0
145,00 zł
5.0 (1 ocen)
Uszczelnienie TOPRAN 115 087
13,00 zł
0 (0 ocen)
Zestaw montażowy turbosprężarki ELRING 703.980
51,00 zł
0 (0 ocen)
Przetwornik ciśnienia turbosprężarki PIERBURG 7.01420.02.0
225,00 zł
5.0 (1 ocen)
Przetwornik ciśnienia turbosprężarki PIERBURG 7.00968.04.0
202,00 zł
5.0 (1 ocen)
Turbosprężarka MAGNETI MARELLI 807101001500
1340,00 zł
0 (0 ocen)
Turbosprężarka w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Turbosprężarka pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Turbosprężarka
Redakcja iParts.pl składa się ze specjalistów branży automotive z dużym doświadczeniem w sprzedaży części samochodowych. Dla nas to nie tylko praca, ale również pasja, którą pielęgnujemy na co dzień. Staramy się publikować najciekawsze porady, które mogą okazać się przydatne naszym Klientom.

Powiązane artykuły

Czym różni się turbosprężarka BiTurbo od TwinTurbo?

Na dzisiejszym rynku motoryzacyjnym główne skrzypce grają przede wszystkim jednostki napędowe turbodoładowane, które to sukcesywnie wypierają z obiegu silniki wolnossące. Głównym powodem takiego stanu rzeczy jest fakt, że dzięki turbodoładowaniu można z łatwością i przy stosunkowo niewielkim nakładzie finansowym uzyskać dużą moc nawet z małej jednostki napędowej. Producenci turbin samochodowych oferują obecnie kilka rodzajów turbosprężarek. Sprawdźmy, jakich?

czytaj więcej >
Jakie są najczęstsze przyczyny usterek turbosprężarki?

Jakie są najczęstsze przyczyny usterek turbosprężarki?

Producenci podzespołów samochodowych starają się tak projektować swoje turbosprężarki, aby mogły one wytrzymać przebieg jednostki napędowej samochodu. Jednak, jak to zazwyczaj bywa, turbiny ulegają awariom o wiele szybciej, a ich przyczyn należy przede wszystkim szukać w nieprawidłowej eksploatacji i serwisowaniu tych urządzeń. Podpowiadamy, jakie są najczęstsze przyczyny awarii turbosprężarek.

czytaj więcej >
Czym jest tzw. zjawisko turbodziury?

Czym jest tzw. zjawisko turbodziury?

Turbosprężarkę wynalazł w 1905 roku Alfred Büchi. Trafiła ona do powszechnego użytku w transporcie drogowym już w 1938 roku, natomiast od 1973 roku trafiła również do silników montowanych w samochodach osobowych oraz w bolidach F1. Jednak mimo swych ogromnych walorów technicznych turbosprężarka ma również pewną wadę, szczególnie odczuwalną w starszych modelach tego urządzenia.

czytaj więcej >
Błąd P0238 - problem z turbiną. Jak sobie poradzić z błędem?

Błąd P0238, czyli problem z turbiną. Jak radzić sobie z tym właśnie błędem i co jego powstanie oznacza dla kierowcy i samochodu?

Rolą zaawansowanych systemów diagnostycznych we współczesnych samochodach jest monitorowanie pracy silnika i innych, współpracujących z nim podzespołów. Efektem tego monitorowania bywają błędy wskazujące na określony problem. Jednym z takich błędów jest ten o kodzie P0238 – wskazujący na problem z obwodem czujnika doładowania turbosprężarki. Co dokładnie oznacza ten kod, jakie są jego objawy i jak możecie go zdiagnozować, a następnie naprawić?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze
Skontaktuj się z nami jeśli potrzebujesz naszej porady