
Chcemy ciągle ulepszać naszą aplikację dla Twojej wygody! Proszę, poświęć nam kilka minut i opowiedz, co o nas myślisz.

Rabat w aplikacji: -7%! KOD: APKA7
Założony w 1903 roku przez Henry'ego Forda koncern samochodowy Ford Motor Company w pierwszej połowie lat 70. ewidentnie pozazdrościł innym producentom ogromnej liczby sprzedanych egzemplarzy aut z segmentu B i postanowił wypuścić na rynek swój własny model małego samochodu miejskiego. Było to posunięcie odważne, ponieważ całkowicie nieamerykańskie. W kraju, gdzie liczyły się samochody duże lub sportowe, z lekceważeniem patrzono na małe, miejskie autka. Mimo to bardzo szybko pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę.
Wprowadzony do sprzedaży Ford Fiesta był pierwszym modelem segmentu B wyprodukowanym przez koncern z Detroit. Od początku okazał się być bardzo silną konkurencją dla dominujących wówczas na światowym rynku Renault 5 czy Fiata 127. Od momentu premiery Ford stworzył już osiem generacji Fiesty, która coraz bardziej przypomina brytyjskie, luksusowe klasyki w rodzaju słynnego Aston Martina. Do tej pory z fabryk Forda wyjechało już ponad 16 mln egzemplarzy tego modelu.
Ford Fiesta I, czyli pierwsza generacja tego modelu, trafił do sprzedaży w 1976 roku i produkowany był do roku 1983. Dzięki zgrabnej sylwetce i linii typowej dla wszystkich fordów samochód bardzo szybko zyskał uznanie kierowców i ekspertów, którzy wyróżnili go trzecim miejscem w plebiscycie „Europejski Samochód Roku 1977”. Ford Fiesta I oferowany był w sześciu wersjach wyposażenia (Bravo, L, Ghia, Popular, XR2, XR2i) oraz w siedmiu wersjach silnikowych (0.9 40KM, 0.9 45KM, 1.1 53KM, 1.1 54KM, 1.1 55KM, 1.3 66KM, 1.6 XR2 83KM).
Ford Fiesta II to druga generacja Forda Fiesty, która produkowana była w latach 1983-1989. Nadal był to 3-drzwiowy hatchback, jednak już o zmienionej linii nadwozia. Amerykański, nieco kanciasty styl zastąpiono opływowymi kształtami typowymi dla aut europejskich. Zmiana ta dotknęła zarówno karoserii, jak i wszystkich reflektorów. Nowością było także wprowadzenie bezstopniowej przekładni CTX, używanej wcześniej we Fiacie Uno oraz silnika wysokoprężnego 1.6 o mocy 54 KM.
Ford Fiesta III był pierwszą generacją Forda Fiesty, w której obok znanego już doskonale 3-drzwiowego hatchbacka do sprzedaży wprowadzono również wersję hatchback z pięciorgiem drzwi oraz 3-drzwiowy furgon. Furgonetka oferowana była od 1991 roku pod nazwą Courier. Ford Fiesta III po raz pierwszy został również po jakimś czasie odświeżony. W ramach face liftingu zmieniono m. in. lusterka zewnętrzne, przedni zderzak oraz klosze kierunkowskazów. W 1990 roku Ford Fiesta III po raz drugi zajął 3 miejsce w plebiscycie „Europejski Samochód Roku”.
Ford Fiesta IV był w rzeczywistości nie tyle nową, czwartą generacją modelu, co efektem głębokiego face liftingu Forda Fiesty III. Zmianie uległa przede wszystkim linia całego nadwozia, którą zmodyfikowano zgodnie z wprowadzanym wówczas przez koncern Forda nurtem stylistycznym o nazwie New Edge. Charakterystycznymi elementami zmian były liczne wielokąty oraz trójkątne reflektory, które akurat w pierwszej wersji modelu Fiesta IV zostały mocno złagodzone. Prawdziwa natura New Edge pokazana została dopiero po liftingu, wraz z którym Fiesta IV zyskała nowoczesną jednostkę napędową 1.6 l o mocy 103 KM. Samochód ten produkowany był od roku 1995 do 2002.
Ford Fiesta V to piąta generacja modelu, w której koncept stylistyczny New Edge widoczny był już w pełni od pierwszej wersji samochodu. Najmocniej w oczy rzucały się duże przednie reflektory o wydłużonym, trójkątnym zarysie. W momencie premiery (1 kwietnia 2002 rok) auto oferowano w dwóch typach nadwozia: 3- i 5-drzwiowy hatchback. Wersja sedan trafiła do sprzedaży dopiero w roku 2004. Rok później Fiesta V przeszła dość spory face lifting, w ramach którego przeprojektowano przednie reflektory, atrapę chłodnicy, zderzak oraz lusterka zewnętrzne. Auto zyskało też nowe opcje wyposażenia, wzbogacone teraz m. in. o ABS, ESP, automatyczną klimatyzację, podgrzewane siedzenia czy komputer pokładowy. Produkcję Forda Fiesty V w Europie zakończono w 2008 roku, w Ameryce Południowej model ten powstawał aż do roku 2014.
Ford Fiesta VI to nowe otwarcie w warstwie stylistycznej. Stosowaną dotychczas koncepcję New Edge zastępuje nowa koncepcja o wiele mówiącej nazwie Kinetic Design. Zmiana ta była spowodowana nowym pomysłem marki na przedstawienie swoich samochodów i podkreślenie ich najważniejszej funkcji, jaką jest przemieszczanie się.
Ford Fiesta VI zadebiutował na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2007 roku, a swój pierwszy face lifting przeszedł dopiero po 5 latach od premiery, czyli w roku 2012. Efektem odświeżenia była zamiana kształtu całego niemal przodu auta, na czele z maską, atrapą chłodnicy i reflektorami. Dzięki przeprojektowani tej części samochodu całość zyskała niezwykle nowoczesny kształt, który stał się punktem wyjścia dla kolejnej generacji Fiesty.
Ford Fiesta VII to kontynuacja stylizacji przygotowanej według koncepcji Kinetic Design, która przez wielu uznana została za ponadczasową i doskonale odzwierciedlającą charakter marki oraz tego szczególnego modelu. Niewielkie zmiany w kształcie nadwozia dotknęły przede wszystkim przednie i tylne lampy. Znaczne różnice względem szóstej generacji znaleźć można za to we wnętrzu Fiesty VII. Przemodelowano środkową konsolę z panelem radia i zastąpiono ją ekranem dotykowym, pod którym umieszczono nawiewy wraz z panelem klimatyzacji.
Siódma generacja Forda Fiesty oferowana jest w 3- i 5-drzwiowej wersji hatchback, jednak obok tych wersji podstawowych wyróżnić należy wersję Trend, SYNC Edition, Titanium, ST-Line oraz prestiżową i najlepiej wyposażoną wersję Vignale.
Debiutujący na rynku w 2017 roku Ford Fiesta VIII generacji był pod względem stylistycznym bezpośrednią kontynuacją poprzednika. Samochód zaprojektowano w nawiązaniu do wcześniejszej koncepcji „kinetic design”.
Po raz pierwszy w historii Ford Fiesta ósmej generacji był dostępny dla kupujących w wersjach „luksusowych”, a więc jako Fiesta Vignale oraz crossover pod nazwą Active. Samochód zbudowano na płycie podłogowej Ford Global B-Car Platform, którą wykorzystano również w przypadku m.in. Forda Ka oraz modelu Ecosport.
Ford Fiesta VIII stał się od poprzednika o 71 mm dłuższy, 12 mm szerszy, a rozstaw osi zwiększył się o 4 mm. Wszystko to wpłynęło na to, że sylwetka auta była bardziej dynamiczna. Rozstawy kół również zostały poszerzone – przednie o 30 mm, tylnie o 10 mm, co miało zapewnić większą stabilność podczas pokonywania zakrętów.
W marcu 2018 roku koncern Ford zaprezentował topową odmianę Fiesty ST, która wyróżniała się charakterystycznym wlotem powietrza z wcięciami u dołu, dodatkowymi nakładkami na zderzaki i progi, sportowymi alufelgami oraz sportowym spojlerem. Samochód napędzał 1,5-litrowy silnik benzynowy o mocy 200 KM.
W zasadzie Ford Fiesta 8 był dostępny w czterech podstawowych wersjach – Titanium, luksusowej Vignale, sportowej ST-Line oraz Active. Spore modyfikacje nie ominęły deski rozdzielczej, którą wyposażono w tablet systemu Sync 3 z ośmiocalowym ekranem. Takie rozwiązanie dało możliwość zredukowania ilości przycisków potrzebnych do obsługi systemu. W wersji topowej Fiesta oferowana była również z systemem audio B&O Play.