Toyota CELICA to ikoniczny model samochodu, który przez lata zdobył uznanie kierowców na całym świecie. Ten sportowy kompakt, produkowany przez japońskiego giganta motoryzacyjnego, był symbolem dynamiki, stylu i niezawodności. Wysoka jakość wykonania i charakterystyczny design uczyniły z CELIKI jedno z najbardziej rozpoznawalnych aut w historii marki.
Jednym z głównych powodów, dla których Toyota CELICA jest ceniona przez kierowców, jest jej doskonałe prowadzenie oraz szeroki wybór silników, które oferowały zarówno sportowe osiągi, jak i ekonomię jazdy. Dla wielu właścicieli CELICA to coś więcej niż tylko pojazd – to część ich stylu życia.
Niemniej jednak, jak każdy inny samochód, Toyota CELICA również ma swoje typowe problemy techniczne, które mogą wymagać wymiany części. Do najczęstszych awarii tego modelu zaliczają się zużycie sprzęgła, problemy z zawieszeniem, a także usterki układu chłodzenia. Ponadto, starsze modele mogą borykać się z korozją nadwozia, zwłaszcza w regionach o dużej wilgotności lub zimowych warunkach, gdzie stosuje się sól drogową. Dlatego regularne przeglądy oraz wymiana części Toyota CELICA są kluczowe dla utrzymania tego modelu w doskonałym stanie technicznym.
Toyota CELICA zadebiutowała w 1970 roku jako odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na sportowe samochody o umiarkowanej cenie. Zastąpiła model Toyota 2000GT, który mimo swojej wyjątkowości, nie był dostępny dla szerokiej grupy odbiorców ze względu na wysoką cenę. CELICA była produkowana w różnych wersjach nadwoziowych, w tym coupe i liftback, co dawało klientom większy wybór. Projektantem pierwszej generacji był Shozo Sato, a model ten produkowano nieprzerwanie przez ponad trzy dekady, od 1970 do 2006 roku.
Czwarta generacja CELIKI charakteryzowała się bardziej kanciastymi liniami nadwozia, co było zgodne z ówczesnymi trendami motoryzacyjnymi. Samochód dostępny był w wersji coupe i liftback. Wprowadzono również bardziej wydajne jednostki napędowe, które zwiększały dynamikę jazdy. Prędkość maksymalna wynosiła około 180 km/h, a moc silników mieściła się w przedziale od 79 do 118 KM.
Szósta generacja CELIKI przyniosła jeszcze bardziej agresywny design i wprowadziła napęd na tylne koła, co poprawiło jej osiągi i prowadzenie. W tej wersji CELICA była dostępna z silnikami o mocy od 90 do 160 KM. W 1982 roku model ten przeszedł facelifting, który dodał mu bardziej nowoczesnego wyglądu.
Druga generacja CELIKI zyskała bardziej elegancki wygląd i stała się jednym z najpopularniejszych modeli sportowych Toyoty. Była dostępna w wersji coupe i liftback, oferując moc od 95 do 120 KM. Model ten był również pierwszym, który otrzymał turbodoładowaną wersję, co znacznie poprawiło jego osiągi.
Ta wersja była ewolucją wcześniejszej generacji, z bardziej zaawansowaną technologią i nowoczesnym designem. Wprowadzenie nowych silników, w tym wersji z dwoma wałkami rozrządu, zwiększyło moc i dynamikę. Prędkość maksymalna wynosiła do 190 km/h.
Kolejna generacja CELIKI, która była dostępna w różnych wersjach nadwoziowych, w tym coupe i convertible. Była to ostatnia generacja z napędem na tylne koła, co czyni ją szczególnie cenioną przez entuzjastów sportowych samochodów. Silniki oferowały moc od 90 do 160 KM, a prędkość maksymalna mogła wynosić do 200 km/h.
Model T16 przyniósł znaczące zmiany, w tym wprowadzenie napędu na przednie koła. Samochód ten był bardziej zaawansowany technicznie i oferował szereg innowacji, takich jak elektroniczne wspomaganie kierownicy. Moc silników wahała się od 105 do 150 KM, a prędkość maksymalna mogła wynosić do 210 km/h.
Generacja T18 była jedną z najbardziej charakterystycznych wersji CELIKI. Jej dynamiczny design i zaawansowane technologicznie rozwiązania, takie jak system ABS, sprawiły, że była jednym z najlepiej sprzedających się modeli Toyoty w tym okresie. Oferowana była z silnikami o mocy od 115 do 200 KM.
T20 była wersją, która wprowadziła bardziej zaokrąglone linie nadwozia, co było odejściem od wcześniejszych, bardziej kanciastych projektów. Była dostępna w wersjach z napędem na przednie i na cztery koła, co czyniło ją jeszcze bardziej wszechstronną. Moc silników wynosiła od 115 do 240 KM, co czyniło ją jedną z najmocniejszych generacji CELIKI.
Ostatnia generacja CELIKI, która była produkowana, zyskała jeszcze bardziej agresywny wygląd i zaawansowane rozwiązania technologiczne. Model T23 był dostępny z silnikami o mocy od 143 do 192 KM. Była to również jedna z najbardziej niezawodnych wersji CELIKI, co czyni ją popularnym wyborem na rynku wtórnym.
Wersja Toyota CELICA |
Dostępne części |
Charakterystyka |
Toyota CELICA (A4) |
Sprzęgło |
Sprzęgło może ulec zużyciu po wielu latach eksploatacji, objawiając się problemami z biegami. Wymiana na nową część poprawia komfort i bezpieczeństwo jazdy. |
Toyota CELICA (A6) |
Zawieszenie |
Zużyte elementy zawieszenia prowadzą do gorszej stabilności pojazdu. Wymiana poprawia komfort jazdy i trakcję, szczególnie na zakrętach. |
Toyota CELICA coupe (A2) |
Układ chłodzenia |
Problemy z przegrzewającym się silnikiem mogą wynikać z niesprawnego układu chłodzenia. Regularna wymiana części zapobiega poważnym uszkodzeniom silnika. |
Toyota CELICA coupe (A4) |
Amortyzatory |
Zużyte amortyzatory mogą znacząco wpłynąć na komfort jazdy i prowadzenie pojazdu. Wymiana poprawia trakcję i stabilność, szczególnie na nierównych nawierzchniach. |
Toyota CELICA coupe (A6) |
Przewody hamulcowe |
Uszkodzone lub zużyte przewody hamulcowe mogą prowadzić do spadku skuteczności hamowania. Wymiana jest kluczowa dla bezpieczeństwa na drodze. |
Toyota CELICA coupe (T16) |
Turbosprężarka |
Spadek mocy i problemy z przyspieszaniem mogą być związane z awarią turbosprężarki. Wymiana przywraca pełne osiągi silnika. |
Toyota CELICA coupe (T18) |
Układ ABS |
Problemy z ABS mogą prowadzić do utraty kontroli podczas hamowania na śliskiej nawierzchni. Regularne serwisowanie i wymiana części są kluczowe dla bezpieczeństwa jazdy. |
Toyota CELICA coupe (T20) |
Przeguby napędowe |
Hałas podczas skręcania może wskazywać na zużycie przegubów. Wymiana tych elementów zapewnia płynne i bezpieczne prowadzenie samochodu. |
Toyota CELICA coupe (T23) |
Filtr powietrza |
Zanieczyszczony filtr powietrza obniża osiągi i zwiększa zużycie paliwa. Regularna wymiana tego elementu zapewnia optymalną pracę silnika. |
Dobór odpowiednich części do Toyota CELICA może wydawać się wyzwaniem, ale dzięki kilku prostym krokom można to zrobić szybko i bezproblemowo. Przede wszystkim, należy zwrócić uwagę na:
Informacji na temat swojego samochodu znajdziesz w jego dokumentacji (np. dowodzie rejestracyjnym oraz karcie Twojego pojazdu).
Sklep iParts.pl to miejsce, gdzie znajdziesz szeroki wybór części do Toyota CELICA. Dzięki prostemu w obsłudze systemowi wyszukiwania oraz fachowej obsłudze zakupy staną się szybkie i bezproblemowe.
Wybierając iParts.pl, masz pewność, że otrzymasz części najwyższej jakości, idealnie dopasowane do Twojego samochodu!