Toyota Avensis to samochód osobowy klasy średniej (segment D) autorstwa japońskiego koncernu Toyota Motor Corporation. Avensis, produkowana od 1997 roku do 2018 roku, stała się jednym z najpopularniejszych samochodów w swojej klasie oraz jedną z Toyot najchętniej kupowanych przez kierowców. Toyota Avensis to następczyni modelu Carina E. Dotychczas powstały trzy generacje Avensis, którą oferowano jako 4-drzwiowego sedana, 5-drzwiowego liftbacka oraz w wersji kombi, która w niektórych krajach nosiła nazwę Caldina. Następczynią Toyoty Avensis została w 2018 roku ósma generacja Toyoty Camry.
Toyota Avensis I-generacji zadebiutowała w 1997 roku, a jej masowa produkcja rozpoczęła się już rok później w fabryce w Burnaston w Derby w Wielkiej Brytanii. Jednocześnie z wypuszczeniem na rynek modelu Avensis na linie produkcyjną trafiła również nowa generacja Toyoty Corolli.
Pierwsza generacja Avensis oferowana była jako 4-drzwiowy sedan, 5-drzwiowy liftback oraz 5-drzwiowe kombi. Sylwetka japońskiego samochodu charakteryzowała się bardzo stonowanymi i delikatnymi liniami nadwozia. Pojawiały się opinie, że nowe dziecko japońskiego koncernu nie wygląda zbyt nowocześnie, a raczej archaicznie w porównaniu z konkurencyjnymi samochodami w tej klasie.
Długość nadwozia w Toyocie Avensis I-generacji liczyła trochę ponad 4,5 m, co zapewniało dość sporo miejsca w kabinie pasażerskiej. Użyte części Toyota Avensis zapewniały stylowe oraz funkcjonalne wnętrze o bardzo dobrym wykończeniu oraz ergonomicznym rozmieszczeniu wszystkich podstawowych przycisków i pokręteł na desce rozdzielczej samochodu. Avensis już w podstawowych wersjach oferowała przednie poduszki powietrzne oraz ABS. Aby jednak cieszyć się z klimatyzacji, ESP, bocznych poduszek powietrznych, radioodtwarzacza czy też elektrycznych szyb, trzeba było odpowiednio zapłacić.
Na początku produkcji Toyota oferowała wyłącznie cztery benzynowe jednostki napędowe do modelu Avensis – motor 1.6 o mocy 101 KM oraz 110 KM, 1.8 o mocy 110 KM i 2.0 o mocy 129 KM, a także jeden silnik wysokoprężny 2.0 o mocy 90 KM. Po przeprowadzeniu w 2000 roku face liftingu wprowadzono do oferty dodatkowe silniki w postaci sportowej wersji 2.0 TS, a w dotychczasowych jednostkach benzynowych zastosowano zmienne fazy rozrządu VVT-i, co znacznie podniosło ich moc oraz moment obrotowy. Pojawił się również nowy silnik wysokoprężny typu Common rail 2.0 D4D o mocy 110 KM.
Napęd w Toyocie był przekazywany za pomocą 4-biegowej automatycznej skrzyni biegów lub poprzez 5-biegową manualną przekładnię. Niestety, to właśnie skrzynia biegów była największą bolączką tej generacji japońskiego samochodu.
Druga generacja Toyoty Avensis zadebiutowała w 2003 roku. Zbudowano ją na zupełnie innej płycie podłogowej, co przełożyło się automatycznie na widoczne zmiany w stylistyce nadwozia oraz we wnętrzu pojazdu. Za projekt nowej odsłony Avensis odpowiedzialny był Japończyk Suguya Fukosato. To za jego sprawą bryła samochodu stała się o wiele bardziej spójniejsza oraz nowocześniejsza w porównaniu z poprzednią wersją Toyoty.
Niektóre rozwiązani i części Toyota Avensis II zaczerpnęła z pierwszej generacji tego modelu. Dostępne były również te same jednostki napędowe co w poprzedniej wersji samochodu. Ofertę silnikową wzbogacono jedynie o motor benzynowy o pojemności 2.4 l oraz turbodoładowaną jednostkę wysokoprężną 2.2 D-4D (Clean Advanced Technology) o mocy 177 KM.
W 2006 roku II-generacja Avensis została poddana face liftingowi. Zmianom poddano m.in. atrapę chłodnicy, położenie kierunkowskazów, przedni zderzak oraz ogólny design wnętrza samochodu, w tym np. system audio wzbogacony o możliwość odtwarzania formatów MP3/WMA/ASL.
Toyotę Avensis II oferowano w pięciu wersjach wyposażeniowych (Terra, Prestige, Sol, Premium oraz Executive). W standardzie oferowano m.in. 8 poduszek powietrznych, ABS, ESP oraz manualną klimatyzację. Za odpowiednią dopłatą można było doposażyć samochód np. w alufelgi, skórzaną tapicerkę, nawigację satelitarną, czujniki parkowania, automatyczną klimatyzację, reflektory ksenonowe czy też tempomat.
W początkowych latach produkcji Avensis II samochód borykał się przede wszystkim z wadliwymi turbosprężarkami wykorzystywanymi w silniku wysokoprężnym 2.0 D-4D oraz z problemami dotyczącymi wahaczy poprzecznych tylnego zawieszenia, szczególnie w wersji kombi. Z czasem jednak problemy te z powodzeniem usunięto, a Toyota Avensis była nadal jednym z najpopularniejszych samochodów w swej klasie.
Po sześciu latach produkcji Toyoty Avensis II japoński koncern doszedł do wniosku, że czas na zmiany. Efektem tej decyzji było wypuszczenie w 2009 roku najnowszej generacji Avensis, którą oficjalnie zaprezentowano szerszej publiczności już rok wcześniej w Paryżu. Samochód jest oferowany jedynie jako 4-drzwiowy sedan oraz 5-drzwiowe kombi.
Toyota Avensis III to już przemyślany, dojrzały i nowoczesny projekt mający niewiele wspólnego pod względem stylistycznym ze swoimi poprzedniczkami. Samochód zyskał bardziej masywną bryłę z ostrymi krawędziami oraz charakterystycznymi, ogromnymi zachodzącymi na boki przednimi reflektorami. Zwiększyły się również gabaryty auta, dostarczając pasażerom jeszcze więcej miejsca w środku.
Niektóre podzespoły i części Toyota Avensis zapożyczyła z poprzedniej generacji samochodu, jednak sama deska oraz konsola środkowa są o wiele bardziej funkcjonalne i wykonane z lepszych materiałów niż w poprzednich wersjach. Producent oferuje 5 wersji wyposażenia auta (Active, Sprint, Premium, Selection oraz Prestige). Już w wersji podstawowej samochód oferuje wiele (m.in. 5 poduszek powietrznych, ABS z EBD, ESP, manualną klimatyzację czy też radioodtwarzacz z CD i MP3).
W ofercie silnikowej znajdują się 3 jednostki benzynowe (1.6 o mocy 132 KM, 1.8 o mocy 147 KM, 2.0 o mocy 152 KM) oraz dwa motory wysokoprężne (2.0 D-4D o mocy 126 KM, 2.0 D-4D oraz D-CAT o mocy 150 KM). Dostępny jest również silnik wysokoprężny 2.2 D-CAT o mocy 180 KM.
Avensis III-generacji to bardzo bezpieczny samochód dla pasażerów o czym świadczy uzyskany wynik pięciu gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP.