Passat to kolejny kultowy model koncernu Volkswagen AG, który do dziś cieszy się ogromną popularnością wśród kierowców na całym świecie. VW Passat, reprezentujący klasę średnią samochodów osobowych, czyli segment D, zadebiutował w 1973 roku, a nazwę modelu samochodu zaczerpnięto od nazwy wiatru morskiego, wiejącego w strefie międzyzwrotnikowej.
Passat ma już ponad 40 lat, jednak od samego początku produkcji charakteryzował się najnowszymi rozwiązaniami technicznymi, które niejednokrotnie wyprzedzały swoją epokę. Konstrukcja Passata jest ponadczasowa, o czym świadczy ilość sprzedanych do dziś egzemplarzy tego modelu (ponad 20 milionów egzemplarzy). Passat to obecnie absolutny lider w segmencie aut rodzinnych i nie tylko. O sukcesie tego modelu świadczą liczne nagrody oraz prestiżowe wyróżnienia w różnych konkursach i plebiscytach (trzykrotnie w najlepszej trójce plebiscytu Europejski Samochód roku 1989, 1997, 2006, zwycięstwo w tym plebiscycie w 2015 roku, laureat Złotej Kierownicy w 2014 roku).
W 2014 roku zaprezentowano już ósmą generację tego modelu. VW Passat na innych rynkach motoryzacyjnych, poza europejskim, funkcjonuje, jako Corsar, Dasher, Magotan, Quantum czy też Santana.
Pierwsza generacja Passata miała oznaczenie wewnętrzne Typ 32 i zastąpiła w ofercie marki VW modele Typ 3, Typ 4 oraz wersję K70. Za projekt pierwszego Passata odpowiadał Giorgetto Giugiaro, ten sam projektant, który na desce kreślarskiej stworzył prototyp VW Golfa. Passat został oparty na konstrukcji produkowanego wówczas modelu Audi 80. Samochód otrzymał przedni napęd oraz wzdłużnie umieszczony czterocylindrowy silnik z przodu konstrukcji, który również pochodził z Audi 80. Benzynowa jednostka napędowa miała pojemność 1.3 l i generowała moc 55 KM. Oferowano również silniki 1.5o mocy 75-85 KM.
W 1977 roku wprowadzono jednostkę wysokoprężną 1.5 D o mocy 50 KM, która nominalnie napędzała Golfa I-generacji. Do wyboru były dwie skrzynie biegów, a mianowicie 4-biegowa przekładnia manualna oraz rozwiązanie, jak na tamte czasy dość innowacyjne, czyli 3-stopniowy automat. Wiele podzespołów oraz części VW Passat otrzymał od Audi oraz swojego mniejszego brata Golfa.
Pierwsza generacja Passata była produkowana, jako 2 i 4-drzwiowy sedan, 3 i 5-drzwiowy hatchback, a także, jako5-drzwiowe kombi. Pomimo tego, że produkcję Passata I w Europie zakończono w 1981 roku, to np. w Brazylii był on produkowany aż do 1988 roku.
Nowa odsłona Passata została zaprezentowana w październiku 1980 roku. VW B2 zyskał większe rozmiary w porównaniu w poprzednią generacją, w tym przede wszystkim zwiększyła się długość samochodu do wartości 4,44-4,59 m w zależności od wersji nadwoziowej (generacja B1 mierzyła 4,19 m). W Polsce, z uwagi na dość długą maskę silnika, Passata B2 nazywano „krokodyle”.
W ofercie niemieckiego koncernu pojawiły się nowe jednostki napędowe. Istotną zmianę stanowiły silniki 5-cylindrowe o pojemności od 1.9 do 2.2 l oferujące moc od 115 do 136 KM. Druga generacja Passata oferowała również po raz pierwszy napęd na cztery koła zapożyczony z Audi 80 Quattro. Wymieniając nowe podzespoły i części VW Passat II-generacji warto wspomnieć również o innowacyjnej przekładni noszącej nazwę Formel E. Passat B2 otrzymał również nowy zestaw wskaźników pokładowych, uzupełnionych o kontrolkę bieżącego spalania. Dodano także praktyczny system Start-Stop.
VW Passat II-generacji to samochód globalny, o czym może świadczyć lokalizacja fabryk zajmujących się produkcją tego modelu auta. Linie produkcyjne Passata znajdowały się, oprócz Niemiec, również m.in. w Argentynie, Brazylii, Meksyku, Japonii, Chinach czy też RPA.
Trzecia generacja Passata ujrzała światło dzienne w 1988 roku. Pomimo tego, że duża część podzespołów i rozwiązań zaczerpnięto z modelu B2, w nowym Passacie wprowadzono również kilka zmian w porównaniu z wcześniejszymi modelami.
To, co widać na pierwszy rzut oka w Passacie B3 to bardziej zaokrąglona i elegancka bryła nadwozia. Wprowadzono zmiany w ofercie nadwoziowej samochodu, z której zniknęła wersja hatchback i 3-drzwiowy sedan. Postawiono przede wszystkim na 4-drzwiowego sedana oraz 5-drzwiowe kombi.
Niestety, III-generacja Passata oferowała dość ubogie wyposażenie w standardowej wersji, natomiast jakość podzespołów i części VW Passat 3 pozostawiały wiele do życzenia. Bez dopłaty można było jedynie pomarzyć np. o elektrycznie regulowanych szybach bocznych, klimatyzacji, skórzanej tapicerce, podgrzewanych lusterkach czy też poduszkach powietrznych. Inaczej przedstawiała się sytuacja z wersją kombi, w której standardowo oferowano pneumatyczne zawieszenie tylnej osi, które pozwalało na odpowiednie dostosowanie prześwitu do bieżącego obciążenia auta.
W passacie B3 zmieniono układ zamontowania silnika. W poprzednich wersjach niemieckiego samochodu jednostka napędowa była położona wzdłużnie, natomiast w B3 silnik został zainstalowany poprzecznie. Dzięki takiemu rozwiązaniu znacznie zwiększyła się przestrzeń w komorze pasażerskiej, jednak z drugiej strony ograniczono miejsce w pod maską, przez co możliwość montażu większych i mocniejszych silników została ograniczona.
W III-generacji Passata montowano bogatą gamę jednostek napędowych. Warto zwrócić uwagę przede wszystkim na 6-cylindrowy 174-konny motor 2.8 l VR6, a także na silnik 1.8 G60wyposażony w kompresor, który dostępny był w dwóch wersjach – 160-konnej oraz generującej moc 210 KM.
Pomimo kilku niedociągnięć oraz nie najwyższej jakości wykonania, III-generacja Passata jest uważana za bardzo trwały i wytrzymały samochód, do którego części zamienne są naprawdę tanie.
Czwarta odsłona Passata została poddana dość poważnemu face liftingowi. Całe nadwozie otrzymało nowy wygląd. W niewielki stopniu przeprojektowano również wnętrze samochodu. Zmieniono m.in. wygląd przodu auta, w tym przede wszystkim atrapę wlotu powietrza oraz reflektory. W porównaniu z wersją B3 nowy Passat otrzymał o wiele lepszej jakości materiały wykończeniowe wnętrza kabiny pasażerskiej, jednak ilość wyposażenia standardowego oraz użyte części VW Passat nadal były dość ubogie.
Jeśli chodzi o jednostki napędowe, to większość silników zapożyczono z poprzedniej generacji. Nowością był jedynie 90-konny motor wysokoprężny 1.9 TDI. Moc tego silnika nie powalała, jednak rekompensowało to dość niskie zużycie paliwa.
W Passacie B4 inżynierowie skupili się przede wszystkim na bezpieczeństwie oraz trwałości całej konstrukcji. Zastosowano o wiele wytrzymalsze wzdłużnice oraz dodatkowe wzmocnienia boczne, które miały absorbować energię podczas kolizji drogowej, a także zamontowano o wiele lepsze i wydajniejsze hamulce.
W 1996 roku przyszła kolej na nowy powiew świeżości w gamie modeli Passata. Tym razem niemieccy projektanci i inżynierowie bardziej się postarali, dzięki czemu wygląd oraz wykończenie nowego Passata znacznie zyskało na jakości i wizualnej atrakcyjności. Zastosowano w pełni ocynkowane nadwozie, a we wnętrzu samochodu wprowadzono zupełnie nowe wzornictwo wzbogacone o wysokiej jakości materiały, a także dodano do wyposażenia ekskluzywne części VW Passat 5.
Jak to zazwyczaj bywa w przypadku przebudowy konstrukcji samochodu, zyskuje się coś kosztem czegoś innego. Podobnie było w przypadku Passata V-generacji. Pomimo zwiększenia zewnętrznych gabarytów auta, jego wnętrze nie przypominało już przestrzennej kabiny znanej z poprzednich generacji. Stało się tak w wyniku zastosowania nowej platformy mechanicznej, w ramach której silnik miał być zamontowany wzdłużnie.
W nowym Passacie podstawową jednostką napędową był benzynowy silnik 1.6 o mocy 100 KM. Motor nie gwarantował powalających osiągów, jednak oferował dużą oszczędność podczas tankowania. W palecie silników Passata V-generacji godnymi uwagi były również potężne, jak na tamte czasy, jednostki napędowe 2.3 o mocy 150 KM oraz 2.8 o mocy 193 KM. Z silników wysokoprężnych można wymienić motor 1.9 TDI, który, jak się okazało z czasem, okazał się najpopularniejszym rozwiązaniem wybieranym przez kierowców.
Zmianom uległo również zawieszenie w B-piątce. W samochodzie zainstalowano wielowahaczową konstrukcję na przedniej osi, dzięki któremu znacznie poprawiły się właściwości jezdne auta oraz zwiększył się komfort samej jazdy. Po raz kolejny jednak coś odbyło się kosztem czegoś innego. Skomplikowane zawieszenie pomimo tego, że gwarantowało doskonałe prowadzenie samochodu, okazało się bardziej awaryjne od poprzednio stosowanych rozwiązań.
W 2000 roku model B5 poddano kolejnym modyfikacjom. Odnowiona została stylistyka zewnętrzna nadwozia, wygląd wnętrza samochodu, a także zmieniono ofertę silnikową. W wyniku tych zmian powstał Passat B5.5.
Nową odmianę Passata wprawne oko rozpozna po zmienionym grillu z chromowanym obramowanie, nowocześniejszych reflektorach przednich oraz przeprojektowanych lampach tylnych. W nowej B-piątce podstawową jednostkę napędową wzmocniono, uzyskując moc 102 KM. Zaproponowano również nowy 2-litrowy silnik benzynowy oraz dwie wersje motorów wysokoprężnych 1.9 TDI o mocy 115 KM i 1.9 TDI o mocy 130 KM. W 2001 roku do sprzedaży trafił Passat wyposażony w monstrualny silnik W8 4.0 o mocy 275 KM i momencie obrotowym 370 Nm.
2005 rok to zupełnie nowe rozdanie w gamie modeli Passata. Szósta generacja niemieckiego koncernu to całkowicie nowa konstrukcja zarówno pod względem stylistycznym, jak i mechanicznym. Tym razem niemieccy inżynierowie nie poskładali B-szóstki z części pochodzących z poprzednich generacji, lecz zbudowali samochód od podstaw. Widać to na pierwszy rzut oka. Wystarczy spojrzeć na sam przód auta.
Nowe materiały i części Volkswagen Passat otrzymał również we wnętrzu. Zmieniono stylistykę kabiny pasażerskiej, stosując nowocześniejsze kształty oraz wysokiej jakości materiały wykończeniowe. Zwiększyła się również przestrzeń w kabinie zarówno dla kierowcy i pasażera podróżującego z przodu, jak i dla osób zajmujących tylną kanapę. Uzyskano to, dzięki ponownemu zamontowaniu silnika w sposób poprzeczny.
W 2007 roku Passat B6 został wyposażony w mocny silnik benzynowy V6 R36 o mocy 300 KM. Dostępne były również słabsze jednostki 1.4 o mocy 122 KM oraz 1.4 o mocy 150 KM. Zmieniono skomplikowane, lecz wadliwe zawieszenie przednie oferowane dotąd w wersji B5 na rozwiązanie wyposażone w kolumny McPhersona, co rozwiązało problem awaryjności tego układu. Zbudowanie samochodu od zera okazało się dobrym posunięciem i pomimo drobnych wad Passat B6 to bardzo udana konstrukcja.
Najnowsza odsłona popularnego Passata charakteryzuje się bardziej kanciastymi liniami nadwozia, zmodyfikowanym przodem oraz praktycznie nowymi tylnymi reflektorami. Wnętrze nowej B-siódemki przeszło jedynie drobne zmiany kosmetyczne. Zamontowano nowe fotele oraz użyto jeszcze lepszej jakości materiałów wykończeniowych.
Zwiększono również funkcjonalność kabiny oraz wzbogacono wyposażenie samochodu o najnowsze systemy (m.in. Side Assist, Park Assist II, Dynamic Light Assist, XDS czy też Easy-Open). Odświeżono także ofertę silnikową. Na pierwszy plan wysuwa się tutaj wysoce ekonomiczny i przy tym ekologiczny motor 1.6 TDI BlueMotion o mocy 105 KM. Nie zapomniano również o kierowcach ceniących sobie bardziej sportową jazdę. Dla nich niemiecki koncern przygotował jednostkę napędową 3.6 V6 o mocy 300 KM.
VW Passat B8 zadebiutował w lipcu 2014 r. w Poczdamie, natomiast szerszej publiczności został zaprezentowany podczas jesiennej wystawy w Paryżu, w październiku tego samego roku. VW Passat ósmej generacji jest kontynuacją rozwiązań wykorzystanych w poprzednich modelach tej gamy. Stał się jednak nieco krótszy (o 18 mm) oraz o 73 kg lżejszy.
VW Passat 8 został zbudowany na przedłużonej platformie podłogowej VW Group MQB Platform (tej samej co m.in. Volkswagen Golf). VW Passat 8-generacji zaprojektował Walter de Silva. Samochód był również oferowany w wersji kombi (Passat Variant). Model B8, po raz pierwszy w historii, otrzymał prestiżowy tytuł Europejskiego Samochodu Roku 2015.
VW Passat VIII zyskał zupełnie nowy design, w porównaniu do poprzednich generacji. Stał się, o ile można tak to określić, poważniejszy i bardziej elegancki. Bok samochodu to w zasadzie jeden element stylistyczny, który uzyskano dzięki jednej wyrzeźbionej linii, zaczynającej się z boku przednich reflektorów, a kończącej na tylnym błotniku. Z tyłu auta zamontowano światła LED-owe w dwóch wersjach. Światła pozycyjne tworzą poziome paski, a w momencie wciśnięcia hamulca w ich miejscu pojawiają się paski pionowe.
Zmiany objęły również kabinę pasażerską. VW Passat 8 stał się w tym względzie bardzo podobny do wnętrza, jakie oferowała Skoda Octavia III w wersji Elegance. Pojawiły się m.in. inne zegary, poprzeczny pas nawiewów i kierownica typowa dla Golfa VII.
Powiązania: