VW Transporter to jeden ze sztandarowych modeli niemieckiego koncernu. Dzięki dużej przestrzeni ładunkowej, przestronnemu wnętrzu i nowoczesnym systemom wspomagania kierowcy samochód doskonale da sobie radę nawet z najcięższymi zadaniami.
VW Transporter to samochód stworzony do ciężkiej pracy. Może on pełnić rolę zarówno hotelowego busa, pojazdu dostawczego, jak i pełnowartościowego samochodu kempingowego (wersja California).
Silniki montowane w Transporterze są przeważnie bardzo trwałe, jednak użytkownicy bardzo często skrajnie je zaniedbują, co może mieć poważne konsekwencje. Zapocenia jednostki napędowej czy drobne nieszczelności w przewodach gumowych to praktycznie standard w tym modelu. Zdarzają się zerwania napędu rozrządu, który należy wymienić możliwie jak najszybciej, szczególnie po zakupie samochodu z rynku wtórnego.
Użytkownicy narzekają na szwankującą elektrykę, czego efektem są awarie elementów wyposażenia, czyli np. wskaźników czy świateł. Pompy wtryskowe czy wtryskiwacze mogą z czasem wymagać regeneracji, pomimo odporności na niskiej jakości paliwa. Turbosprężarki pomimo bardzo dużej trwałości po wieloletniej eksploatacji również może wymagać wymiany.
Głównym problemem Transportera jest bez wątpienia korozja. Pojawia się ona absolutnie wszędzie, ale najbardziej niebezpieczna jest dla podwozia (punkty mocowania zawieszenia, górne mocowania amortyzatorów, tuleje wahaczy).
Transporter to najpopularniejszy samochód dostawczy Volkswagena. Niewielu producentów może poszczycić się tak długą produkcją tego typu samochodu dostępnego w tylu różnorodnych odmianach. Pierwszy prototyp Transportera zaprezentowano już w 1948 roku i, co istotne, samochód jest produkowane do dziś. Podstawą sukcesu VW Transportera jest bez wątpienia jego solidność, uniwersalność i trwałość.
VW Transporter I pojawił się w 1949 roku z kodem fabrycznym T1 i przydomkiem Bulli (od pierwszych słów Bus Lieferwagen). Wersja produkcyjna samochodu została zaprezentowana w listopadzie 1949 roku. Nazwano ją oficjalnie Typ 2 Transporter. Oznaczenie T1 oznacza pierwszą generację modelu Typ 2 Transporter.
VW Transporter otrzymał kod fabryczny T2. W porównaniu do modelu T1 samochód wyróżniała m.in. przednia szyba, która nie była już podzielona na dwie części. W 1979 roku produkcji T2 z Niemiec przeniesiono do Meksyku, a w 1997 roku przeniesiono ją z Meksyku do Brazylii, gdzie T2 produkowany był do końca 2013 roku z silnikiem napędzanym etanolem (alkoholem etylowym). Samochód ten nosił nazwę Volkswagen Kombi.
Trzecia generacja Transportera otrzymała kod fabryczny T3. W samochodzie montowano jednostki chłodzone powietrzem lub cieczą. Poszczególne wersje silnikowe można było odróżnić m.in. po dodatkowym wlocie powietrza z przodu auta oraz wlotach umieszczonych na tylnych słupkach. W 1985 roku w Hanowerze zaprezentowano limuzynę wielkoprzestrzenną bazującą na modelu T3 z oznaczeniem Multivan.
VW Transporter czwartej generacji otrzymał kod fabryczny T4. W samochodzie zrezygnowano z umieszczonego z tyłu silnika oraz tylnego napędu na rzecz jednostki zamontowanej z przodu oraz przedniego napędu. Pod koniec 1993 roku w polskich zakładach Volkswagen Poznań rozpoczęto montaż Transportera IV, który z czasem przerodził się w kompleksową produkcję. Od 1994 roku w polskich zakładach Volkswagena produkowana była wersja Caravelle.
Piąta generacja VW Transporter zyskała kod fabryczny T5. W 2005 roku do produkcji trafiła wersja z napędem 4x4 ze sprzęgłem Haldex. W 2004 roku samochód uhonorowano tytułem „Van of the Year”, a w 2010 roku w tym samym konkursie wersja po liftingu zajęła 3. miejsce.
VW Transporter VI z kodem fabrycznym T6 to w zasadzie lifting modelu T5. Od poprzednika wyróżniał się jedynie nowocześniejszą stylistyką oraz nowymi jednostkami napędowymi. W plebiscycie na Samochód Dostawczy Roku 2016 Transporter VI zajął 1. miejsce (wyprzedzając m.in. Fiata Doblo Cargo II oraz Volkswagena Caddy).
Wersja VW Transporter |
Dostępne części |
Charakterystyka |
VW Transporter I (1950–1967) |
Przewody gumowe układu chłodzenia |
Przewody gumowe w układzie chłodzenia silnika mają na celu utrzymanie odpowiedniej temperatury pracy jednostki napędowej. Można wyróżnić węże dolne, górne, przelewowe i obejściowe. Każdy z tych elementów produkowany jest z innego materiału, co ma wpływ na jego właściwości oraz trwałość. |
VW Transporter II (1967–1979) |
Napęd rozrządu |
Za newralgiczny moment wymiany napędu rozrządu przyjmuje się przebieg 100 tys. km. Jednak w przypadku niektórych wersji silników okres ten może być znacznie krótszy (np. do 60 tys. km) lub znacząco dłuższy (np. do 120-150 tys. km). W przypadku napędów z łańcuchem zdarza się, że producenci nie zalecają jego wymiany, jednak w rzeczywistości nie do końca się to sprawdza i może mieć poważne konsekwencje. |
VW Transporter III (1979–2002) |
Pompa wtryskowa |
Pompa wtryskowa odpowiada za tłoczenie paliwa pod ciśnieniem do wtryskiwaczy. Jest to możliwe m.in. dzięki ruchowi i naciskowi tłoczka. Pompa jest napędzana za pomocą paska rozrządu. Podłoże awarii pompy leży najczęściej w złej jakości oleju napędowego. Jakość i wiek oleju silnikowego ma również duże znaczenie. |
VW Transporter IV (1990–2003) |
Wtryskiwacze |
Wtryskiwacze to części wykonane z ogromną precyzją, przez co są bardzo podatne na uszkodzenia np. w wyniku stosowania zanieczyszczonego paliwa. Wtryskiwacze zużywają się po przebiegu średnio od 150 do 200 tys. km, przy optymalnych warunkach eksploatacji. Dotyczy to szczególnie wtrysków Common Rail stosowanych w dieslach. Wtryskiwacze w silnikach benzynowych, wyposażonych we wtrysk bezpośredni, zapewniają nieco większą żywotność głównie ze względu na niższe ciśnienie, pod jakim podawana jest benzyna. |
VW Transporter V (2003–2015) |
Mocowanie amortyzatora |
Mocowanie amortyzatorów przenosi pionowe drgania pochodzące z koła, a w przypadku mocowań z łożyskiem, musi dodatkowo umożliwiać jego płynny obrót. Dodatkowo przenosi obciążenia w kierunku jazdy auta. Typowe awarie mocowania amortyzatora dotyczą uszkodzenia elementu tłumiącego lub łożyska. Rzadziej dochodzi do uszkodzenia metalowej obudowa. |
VW Transporter VI (2015–2024) |
Tuleja wahacza |
Gumowo-metalowe tuleje wahaczy są najczęściej zużywającymi się elementami zawieszenia. Zazwyczaj elementy metalowe wyrabiają się lub wybijają, a części gumowe starzeją (guma parcieje). |
Jak skutecznie i precyzyjnie dobrać części zamienne do VW Transporter? Najlepsza metoda to dobór części po VIN lub sprawdzanie numerów części w katalogach branżowych (po numerach referencji). Możesz również skorzystać z naszej szybkiej i dokładnej wyszukiwarki sklepu iParts.pl.
Aby to zrobić, musisz znać:
Wszelkie potrzebne informacji na temat swojego samochodu znajdziesz w jego dokumentacji (np. dowód rejestracyjny oraz karta pojazdu).
Przed zakupem części do VW Transporter sprawdź:
Sklep z częściami samochodowymi iParts.pl to gwarancja szerokiej oferty produktowej, najniższych cen, wysokiej jakości części do VW Transporter, fachowego wsparcia technicznego i szybkiej realizacji zamówienia!
Powiązania: