1188 produktów
Układ wydechowy to nadal mało doceniany i należycie pielęgnowany przez wielu system samochodowy. A to właśnie nawet drobne nieprawidłowości w jego pracy w dużym stopniu wpływają na wydajność pracy silnika. Kolektor wydechowy to jeden z tych elementów całego układu, od którego w dużej mierze zależy skuteczne usuwanie spalin z cylindrów jednostki napędowej do systemu wydechowego. W iParts.pl przygotowaliśmy szeroką ofertę kolektorów wydechowych do wszystkich modeli współczesnych samochodów, pochodzących od sprawdzonych producentów auto części z gwarancją na długą i bezproblemową eksploatację tego typu elementów.
Kolektor wydechowy to system przewodów pozwalający na skuteczne odprowadzenie spalin z cylindrów silnika spalinowego do rury wydechowej. Kolektor wylotowy to pierwszy element całego układu wydechowego, który jest instalowany do bloku jednostki napędowej. Większość kolektorów wydechowych jest zbudowanych z żeliwa. Jest to dość trwały, a zarazem tani materiał. W samochodach wyposażonych w silniki czterocylindrowe kolektory wydechowe buduje się na podstawie dwóch głównych schematów, a mianowicie 4-2-1 oraz 4-1. Pierwszy z nich, a więc 4-2-1 pozwala na oddzielne zbieranie spalin z pierwszego i czwartego cylindra oraz drugiego i trzeciego. Następnie dopiero spaliny są gromadzone w jednej rurze.
Typowy kolektor wydechowy jest zbudowany z przewodów wylotowych poszczególnych cylindrów, które są połączone w przewodem zbiorczym o odpowiednio większej średnicy. Kolektor jest zakończony kołnierzem, pozwalającym na połączenie go z rurą wylotową, która z kolei prowadzi do reaktora katalitycznego oraz tłumików. Im prostsza konstrukcja samochodu, tym kolektor wylotowy jest krótszy, a spaliny dość szybko są gromadzone w jeden strumień. W autach bardzie zaawansowanych technicznie, zazwyczaj droższych, luksusowych lub sportowych kolektor wydechowy ma przeważnie dłuższe przewody wylotowe, czego efektem jest przyrost mocy w wyższych zakresach obrotów. Zarówno sportowy kolektor wydechowy, jak i kolektor zainstalowany w seryjnym aucie posiada w swojej budowie sondę lambda, która kontroluje silnik pod kątem jego prawidłowego działania, a więc sprawdza m.in. czy są zachowane odpowiednie proporcje mieszanki paliwowo-powietrznej. Powinny one wynosić 1:14,7, a więc na każdy litr spalanego paliwa powinno przypadać 14,7 kg powietrza.
Kolektor wylotowy ma to do siebie, że lubi pękać, bez względu od przebiegu czy też rocznika samochodu. Jest to szczególnie możliwe w autach z mocno wibrującymi silnikami. Duże znaczenie pod tym kątem ma również sposób użytkowania pojazdu oraz rodzaj jednostki napędowej, w jaki ten pojazd jest wyposażony. Awarie zdarzają się najczęściej w jednostkach napędowych posiadających aluminiowe bloki oraz głowice, a także żeliwne kolektory. Zazwyczaj dotyczy to trzy- i czterocylindrowych silników benzynowych w układzie rzędowym.
Pękanie kolektora wydechowego jest najczęściej związane z szybszym rozszerzaniem się głowicy w stosunku do samego kolektora. Żeliwny kolektor pod wpływem naprężeń pęka zazwyczaj wzdłuż spoin powstałych podczas procesu jego odlewania. Uszkodzenie kolektora objawia się przeważnie dość głośną jego pracą, co słychać szczególnie po podniesieniu maska auta.
Jeżeli interesuje Cię wydajny, lecz w miarę tani kolektor wydechowy pochodzący od sprawdzonych i godnych zaufania producentów, wybierz markę swojego samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu wersję silnikową auta. Po chwili uzyskasz pełną listę dostępnych w sprzedaży elementów.
W sklepie iParts.pl znajdziesz największy wybór kolektorów wydechowych do najróżniejszych marek współczesnych samochodów. Wszystkie kolektory wylotowe są fabrycznie nowe i posiadają pełną gwarancję producenta (12 lub 24 miesięcy). Zapewniamy najwyższą jakość naszych produktów oraz szybką realizację zamówienia.