10000+ produktów
Zawór EGR jest stosowany w jednostkach napędowych od kilkudziesięciu lat i, niestety, jest to nadal jedno z urządzeń najczęściej ulegających uszkodzeniom w całej konstrukcji samochodowej. Zawór EGR jest jednak niezwykle istotny pod względem emisji toksycznych związków powstających w wyniku spalania. W iParts.pl znajdziesz najwyższej jakości zawory EGR znanych i renomowanych producentów, które zapewnią prawidłową pracę całego układu wydechowego w Twoim aucie.
Zawór EGR (ang. Exhaust Gas Recirculation), czyli zawór recyrkulacji spalin po raz pierwszy pojawił się w samochodach przeznaczonych na rynek amerykański. Było to podyktowane tamtejszymi rygorystycznymi przepisami dotyczącymi emisji toksycznych związków z rur wydechowych samochodów. Pierwsze zawory EGR stosowano już w latach siedemdziesiątych XX wieku. Początkowo były to dość prymitywne pod względem konstrukcyjnym urządzenia, które przysparzały wiele problemów dla prawidłowej pracy jednostek napędowych. Dopiero w 1973 roku udało się koncernowi Chrysler zbudować dość sprawnie działający układ, który wszedł do masowej produkcji.
Zawór EGR, czyli zawór recyrkulacji spalin, którego funkcją jest regulowanie przepływu spalin. Zaawansowane technologicznie zawory posiadają specjalny czujnik temperatury oraz układy ustalające ich stopień otwarcia. Dzięki odpowiedniemu dawkowaniu przez zawór EGR, system recyrkulacji spalin ma szansę funkcjonować prawidłowo, tj. przyspieszać odparowywanie paliwa, obniżać temperaturę spalania ubogiej w tlen mieszanki paliwowo-powietrznej, a także utleniać pozostałe w spalinach niespalone węglowodory. Skutkuje to obniżeniem emisji tlenków azotu, zwłaszcza tzw. tlenków NOX, które są najbardziej toksycznymi składnikami smogu fotochemicznego, pojawiającego się często w wielu aglomeracjach miejskich.
Zawór EGR nie pracuje cały czas w samochodzie. Mogłoby to spowodować problemy w działaniu jednostki napędowej, np. podczas uruchamiania silnika, przy dużym jego obciążeniu czy też podczas pracy na biegu jałowym. Zawór recyrkulacji spalin załącza się tylko wówczas, gdy jednostka napędowa pracuje w optymalnych warunkach, a więc w średnim zakresie obrotów. Wówczas zawór EGR jest w stanie odzyskać od 5 do 35 proc. spalin z kolektora wylotowego, przepuścić je przez chłodnicę (wymiennik ciepła z kanalikami) i przekierować z powrotem do kanału wylotowego. Najnowsze urządzenia EGR są sterowane elektromagnetycznie, przez co otwierają się płynnie, w dowolnym zakresie, umożliwiając dokładną regulację ilości spalin dostarczanych do komory spalania.
Najczęstszą przyczyną awarii zaworu cyrkulacji spalin jest jego zanieczyszczenie. Prowadzi ono do zachwiania prawidłowej pracy elementów sterujących zaworu, z czasem do ich przeciążenia, a finalnie do uszkodzenia i awarii całego systemu. Groźne dla zaworu EGR są również same spaliny i ich agresywne oddziaływanie na poszczególne elementy układu. Może to spowodować wypalenie materiału znajdującego się wewnątrz zaworu. Jeśli zawór EGR jest uszkodzony, wówczas najczęściej zapala się kontrolka check engine na desce rozdzielczej. Jeżeli zawór recyrkulacji spalin zablokuje się w pozycji otwartej, wiąże się to zazwyczaj z nierówną pracą silnika na biegu jałowym, problemami z przyspieszaniem oraz utrudnieniami podczas rozruchu zimnej jednostki napędowej.
Specjaliści zalecają wybieranie takich zaworów EGR, które charakteryzują się wysoką jakością i wytrzymałością. Zapewnią Ci to zawory EGR w iParts.pl. Wszystkie zawory recyrkulacji spalin w naszej ofercie są fabrycznie nowe i posiadają pełną gwarancję producenta (12 lub 24 miesięcy).
Zawór EGR w Twoim aucie odmówił posłuszeństwa i musisz go wymienić? Jeśli tak, wybierz markę samochodu z powyższej listy, następnie podaj model, rocznik oraz wersję silnikową samochodu. Nasz system w kilka sekund znajdzie to, czego szukasz. Gwarantujemy najwyższą jakość wszystkich produktów, najniższe rynkowe ceny, błyskawiczną realizację zamówienia oraz darmową przesyłkę przy wartości zakupów na min. 399 zł brutto.
Krąży przekonanie, że układ recyrkulacji spalin może zostać odcięty. Aktualnie zdecydowana większość kierowców nie wymienia zaworu EGR, gdy jest to konieczne, a po prostu postanawia go zaślepić. Jakie ma to skutki dla silnika? Czy zawór układu recyrkulacji spalin (EGR) może zostać odcięty bez konsekwencji? Dlaczego kierowcy decydują się na taki zabieg?
czytaj więcej >System EGR znajduje się w niemal każdym samochodzie. Jego obecność obniża toksyczność spalin i poprawia stan termiczny jednostki napędowej. Niestety, zawór EGR należy do typowych części eksploatacyjnych i dlatego co jakiś czas trzeba go wymienić.
czytaj więcej >Objawy zużycia zaworu EGR bywają niejednoznaczne. Część z nich może wprowadzać w błąd, sugerując awarię kilku innych podzespołów silnika. Co gorsza, w niektórych przypadkach zużycie EGR może przebiegać bezobjawowo i kierowca będzie wówczas przez długi czas nieświadomie jeździł z niedziałającym zaworem recyrkulacji spalin. Jak to możliwe? Po czym poznać, ze doszło do takiej sytuacji?
czytaj więcej >Niewielu kierowców wie, że dym, który wydostaje się z rury wydechowej samochodu z dobrze wyregulowanym i nagrzanym silnikiem, powinien być niemal przezroczysty. Inny kolor spalin może świadczyć o awarii m.in. zaworu EGR.
czytaj więcej >