
Chcemy ciągle ulepszać naszą aplikację dla Twojej wygody! Proszę, poświęć nam kilka minut i opowiedz, co o nas myślisz.

Rabat w aplikacji: -7%! KOD: APKA7
10000+ produktów
Układ klimatyzacji wykorzystywany w samochodzie to dość prosty w budowie system o mało skomplikowanym działaniu. Układ ten pod względem konstrukcyjnym jest mocno zbliżony do systemu chłodzenia silnika spalinowego oraz systemu ogrzewania kabiny. Jednak kluczowym elementem odróżniającym te rozwiązania jest kompresor klimatyzacji samochodowej.
Kompresor klimatyzacji do samochodu to pompa, której podstawowym zadaniem jest sprężanie czynnika chłodniczego krążącego w układzie. Wydostając się z pompy, zostaje on sprężony, a także rozgrzany na skutek wzrostu ciśnienia.
Czynnik chłodniczy zostaje skierowany do skraplacza (chłodnica klimatyzacji), w którym dochodzi do obniżenia jego temperatury z wykorzystaniem powietrza oraz wentylatora. Czynnik chłodniczy z gazowego zmienia swój stan skupienia na ciekły i trafia do osuszacza, gdzie usuwane są z niego wszelkie zanieczyszczenia mechaniczne, para wodna oraz cząsteczki powietrza. Dochodzi do rozprężenia czynnika chłodzącego w zaworze rozprężającym, a on sam zostaje schłodzony i skierowany do parownika. Schemat działania klimatyzacji jest analogiczny do układu ogrzewania w samochodzie.
Sprężarki klimatyzacji samochodowej to kluczowe urządzenia dla całego układu, które wprawiają w ruch czynnik chłodniczy, a także odpowiadają za jego sprężanie. Kompresor klimatyzacji to pompa ssąco-tłocząca i urządzenie sprężające w jednym. Najczęściej są obecnie wykorzystywane sprężarki tłokowe, które można dodatkowo sklasyfikować na dwie podstawowe grupy – sprężarki o stałej pojemności oraz kompresory o zmiennej pojemności.
KOMPRESORY KLIMATYZACJI SAMOCHODOWEJ – GŁÓWNE RODZAJE |
|
Tłokowe |
Sprężarka tłokowa klimatyzacji posiada jeden lub więcej tłoków ułożonych rzędowo, poziomo, osiowo lub widlaście. Czynnik chłodniczy w postaci pary sprężany jest podczas wykonania dwóch suwów – pierwszym z nich jest ssanie, a drugi spręża i tłoczy. Sprężarki tłokowe o stałym poziomie wydajności chłodniczej są w stanie pracować w trybie ciągłym. Z kolei sprężarki ze zmienną wydajnością modyfikują pojemność skokową w zależności od obciążenia. |
Łopatkowe |
W obudowie kompresora łopatkowego znajdują się wirniki wyposażone najczęściej w kilka łopatek tworzących komory. Ich pojemność zmienia się wraz z obrotem wirnika. Czynnik chłodzący trafia do sprężarki łopatkowej poprzez otwór ssący, a wraca do układu króćcem wylotowym znajdującym się w komorach o najmniejszej pojemności. Czynnik chłodniczy zostaje skompresowany pod najwyższym ciśnieniem. |
Spiralne |
Nazwa kompresora nawiązuje do dwóch spirali, z których jedna jest stała, a druga ruchoma. Wałek obracający się wewnątrz sprężarki wprawia ruchomą spiralę w ruch odśrodkowy, natomiast czynnik chłodzący sprężany jest w kierunku środka urządzenia, gdzie znajduje się kanał wylotowy, którym chłodziwo transportowane jest z powrotem do układu. Kompresor spiralny charakteryzuje się najwyższą kulturą pracy. |
Powodem awarii sprężarki do klimatyzacji samochodowej jest często zaniedbanie dotyczące wymiany filtra osuszacza lub niefachowo przeprowadzone czynności serwisowe. Częstą przyczyną pojawienia się usterki jest także zatarta sprężarka klimatyzacji. Najczęściej pojawiają się wówczas niepokojące dźwięki dobiegające z uszkodzonego kompresora w momencie uruchomienia układu schładzającego wnętrze samochodu.
W sytuacji, gdy kompresor klimatyzacji zaczyna głośno pracować, a zimne powietrze nie schładza kabiny, warto sprawdzić, czy nie doszło do wycieku chłodziwa w okolicach sprężarki. Należy również przyjrzeć się stanowi technicznemu paska oraz rolki napędzającej kompresor. Przeważnie jednak wizualne oględziny nie pozwalają dokładnie stwierdzić, co jest bezpośrednią przyczyną awarii, ale dzięki temu można ustalić, gdzie należy szukać źródła usterki.
Profesjonalne badanie sprawności kompresora klimatyzacji przeprowadza się za pomocą manometrów podłączonych do portów niskiego oraz wysokiego ciśnienia. Gdy system jest wyłączony, wartość ciśnienia w układzie klimatyzacji wynosi przeważnie od 5 do 7 barów (w zależności od czynnika chłodzącego). Po uruchomieniu układu klimatyzacji wartość niskiego ciśnienia powinna znajdować się na poziomie ok. 2 barów, natomiast wartość wysokiego ciśnienia nawet na poziomie ok. 15 barów. Wartości odbiegające od tych danych świadczą najczęściej, że sprężarka klimatyzacji uległa zatarciu (różnice ciśnień zależą od typu układu oraz modelu danego samochodu).
Wszystkie samochody wyprodukowane w UE po 2000 roku posiadają interfejs diagnostyczny (OBD), który umożliwia wykonanie pełnej diagnostyki komputerowej systemu klimatyzacji. Zatarte kompresory klimatyzacji samochodowej to jeden z najczęstszych powodów awarii. Można to szybko rozpoznać po włączeniu klimatyzacji, gdy z nawiewów nie płynie zimne powietrze.
Najczęstsze przyczyny awarii sprężarki klimatyzacji samochodowej
Zatarta sprężarka klimatyzacji daje również inne charakterystyczne objawy, jak np.: wycieki czynnika chłodniczego, nieprawidłowe odczyty diagnostyczne czy głośna praca kompresora po uruchomieniu systemu klimatyzacji.
Sprężarki klimatyzacji samochodowej pracują w trudnych i wymagających warunkach, przy wysokim ciśnieniu. Są narażone na niszczycielski wpływ brudu i zanieczyszczeń, które bardzo często dostają się do obiegu systemu, a tym samym i do sprężarki. Szczególnie podatna na wszelkiego rodzaju zanieczyszczenia jest iglica zaworu ciśnieniowego, która pod ich wpływem przestaje prawidłowo działać.
Regenerowanie kompresora klimatyzacji to tańsza opcja naprawy tego urządzenia, za którą trzeba zapłacić kilkaset złotych. W porównaniu do ceny nowej sprężarki jest to stosunkowo niewielki wydatek. Warto jednak pamiętać, że naprawa musi zostać przeprowadzona w sposób profesjonalny.
Wymiana uszkodzonego zaworu ciśnieniowego sprężarki w przypadku jego zabrudzenia może nie wystarczyć, ponieważ zanieczyszczenie zaworu pociąga za sobą również zabrudzenie samej sprężarki. Uruchomienie zabrudzonego systemu sprawi, że kolejne zanieczyszczenia trafią do nowego zaworu oraz innych elementów urządzenia. Konieczny więc będzie kolejny kosztowny i czasochłonny serwis całego systemu klimatyzacji, w tym przypadku wymiana kompresora na nowy.
Regeneracja sprężarki klimatyzacji to złożony i czasochłonny proces, jednak przeprowadzony fachowo, przywraca pełną sprawność urządzenia na lata. Koszt takiej operacji jest niższy niż zakup nowego kompresora.
Użytkownicy starszych pojazdów, do których kompresory klimatyzacji lub inne elementy systemu nie są już produkowane, mogą wyłącznie regenerować zużyte sprężarki. W przypadku awarii kompresora w większości popularnych aut ich właściciele stają przed dylematem regeneracji lub zakupu nowego urządzenia. To drugie rozwiązanie jest, oczywiście, droższe, jednak niesie ze sobą korzyść w postaci dłuższej gwarancji.
Kompresory klimatyzacji samochodowej są dość złożonymi, lecz mimo wszystko stosunkowo długowiecznymi urządzeniami w samochodzie, wymagającymi uwagi, szczególnie po wygaśnięciu ochrony gwarancyjnej. Wszelkie usterki objawiające się gorszoną wydajnością chłodzenia wnętrza lub całkowitym zaprzestaniem działania przez system, często wynikają z zaniedbań serwisowych właścicieli aut lub z niefachowych napraw samej sprężarki, parownika czy skraplacza.
Sklep iParts.pl oferuje wysokiej jakości i zarazem tani kompresor klimatyzacji do każdego modelu samochodów. Wszystkie dostępne sprężarki są fabrycznie nowe i pochodzą od sprawdzonych oraz godnych zaufania producentów. Są one objęte pełną gwarancją producenta (12 lub 24 miesiące). Zapewniamy profesjonalną obsługę na każdym etapie zakupów, fachową pomoc techniczną oraz natychmiastową realizację zamówienia.