Lokalizacja w aucie:
OŚ PRZEDNIA
Lokalizacja w aucie:
OŚ TYLNA
1500 produktów
Korektor siły hamowania to już w zasadzie dość archaiczne rozwiązanie, stosowane głównie w starszych modelach samochodów. Urządzenie to wykorzystywane jest w autach nieposiadających układu ABS. Głównym zadaniem regulatora sił hamowania jest zagwarantowanie właściwej proporcji obciążenia pomiędzy przednią i tylną osią samochodu w trakcie hamowania.
Zdecydowana większość współczesnych samochodów posiada większą masę z przodu niż z tyłu swej konstrukcji. Podczas hamowania przenoszony jest dodatkowo środek ciężkości pojazdu na przód, zwiększając tym samym jeszcze bardziej i tak już sporą różnicę w obciążeniu na obie osie. Gdyby nie regulator sił hamowania, dochodziłoby do zblokowania tylnych kół, a jazda samochodem przypominałby bardziej kręcenie „bączków” na ręcznym niż normalny ruch auta w jednym kierunku. Z tego też powodu niezbędne są w samochodach korektory siły hamowania, które muszą być bezwzględnie sprawne.
Korektor siły hamowania zwiększa skuteczność hamowania i bezpieczeństwo samej jazdy. W przypadku niektórych samochodów jest on konieczny z racji tego, że zawsze w trakcie hamowania o wiele większa siła przenoszona jest na przednią oś pojazdu. Wynika to chociażby z większej masy przedniej części auta, w której najczęściej znajduje się jednostka napędowa. Mówiąc inaczej, przednie koła pojazdu muszą być bezwzględnie hamowane z większą siłą. Jeżeli korektor siły hamulcowej nie wspierałby układu hamulcowego, a siła hamowania byłaby taka sama dla obu osi samochodu, wówczas dochodziłoby m.in. do blokowania tylnych kół czy nieoczekiwanych poślizgów.
Korektory siły hamowania to urządzenia umożliwiające zmianę działania hamulców w zależności od obciążenia tylnej osi pojazdu. Regulator znajduje się najczęściej blisko tylnej osi samochodu. Przy zwiększonym obciążeniu tylnej osi korektor zwiększa siłę hamowania na tę oś, co podnosi skuteczność hamowania. Funkcjonowanie korektora jest równie ważne przy niskim obciążeniu tylnej osi – pozwala to uniknąć zablokowania kół tylnych i niekontrolowanego zarzucania tyłem auta przy gwałtownym hamowaniu.
Korektory siły hamowania są niezbędne szczególnie w samochodach o dużej ładowności. Jednak urządzeń tych nie montuje się już w najnowszych konstrukcjach samochodowych posiadających na wyposażeniu system ABS. W takich autach ciśnienie hamowania regulowane jest sterownikiem oddzielnie dla każdego koła. Korektor siły hamulcowej można nadal spotkać w starszych modelach samochodów, nawet w tych posiadających już ABS. Chodzi o te modele, w których montowane były pierwsze generacje układu ABS, bez elektronicznego systemu EBD.
Korektory siły hamowania pod względem budowy i sposobu działania można podzielić na trzy podstawowe grupy:
Najprostszy korektor siły hamowania, który zapobiega blokowaniu się tylnych kół, jest zwykłym zaworem ograniczającym ciśnienie (nie uwzględnia on zmiany statycznego obciążenia pojazdu). Znajduje się on na przewodach za pompą hamulcową.
W korektorze siły hamowania w postaci zaworu położenie tłoczka jest zależne od statycznego obciążenia samochodu, zwłaszcza na tylnej osi. Korektor jest wyposażony w dodatkowe dźwigienki sprzęgnięte z tylną osią za pomocą sprężynki. Przemieszczenia pionowe tylnej osi wpływają na naprężenia sprężyny i niewielkie ruchy dźwigienki. Ta ostatnie ma za zadanie sterować przesuwem tłoczka w korektorze siły hamowania.
Sklep iParts.pl to szeroki wybór elementów układu hamulcowego do każdego współczesnego modelu samochodu. Oferujemy fabrycznie nowe korektory siły hamowania. Kupuj tanio z iParts.pl!