3471 produktów
Bez układu smarowania żaden współczesny silnik spalinowy nie byłby w stanie działać prawidłowo w dłuższej perspektywie czasowej. Bardzo szybko doszłoby do zatarcia lub przegrzania jednostki napędowej. Aby olej mógł docierać do nawet najbardziej obciążonych elementów silnika, niezbędna jest pompa oleju.
Pompa oleju silnikowego ma za zadanie dostarczać środek smarny pod odpowiednim ciśnieniem do układu smarowania. Jest więc kluczowa dla jednostki napędowej pod względem jej trwałości i bezawaryjności. Najpowszechniej stosowanym rodzajem pompy oleju są pompy zębate, które charakteryzują się odpowiednią wydajnością, niewielkimi rozmiarami oraz stosunkowo małą bezawaryjnością. Pompy oleju są wytrzymałe i odporne na zmianę lepkości oleju, a także na wysokie temperatury oraz zanieczyszczenia pojawiające się w oleju silnikowym.
W pompie o zazębieniu zewnętrznym olej jest zasysany do komory, gdzie w przestrzeniach ograniczonych zębami, zewnętrzną średnicą obudowy pompy oraz ścianami czołowymi przesyłany jest pod ciśnieniem (na skutek obrotu kół zębatych) z kanału ssącego do dalszych elementów układu smarowania. Odpowiednie ciśnienie sprawia, że trafia on do otworów w kadłubie jednostki napędowej, wale korbowym, na łożyska, popychacze zaworów, głowicę itd. W pompach o zazębieniu zewnętrznym kluczowe jest utrzymanie luzu międzyzębnego (luz między zębami dwóch współpracujących ze sobą kół).
Pompa oleju do samochodu o zazębieniu wewnętrznym przekazuje olej w przestrzeniach międzyzębnych współpracujących ze sobą kół, które są również ograniczone ścianami bocznymi. W takiej konstrukcji istotne jest, aby odległość ścian bocznych oraz wysokość zębów była jak najbardziej precyzyjna. Kształt zębów musi być także wykonany bardzo starannie.
Pompy zębate położone są jak najbliżej lustra oleju. Tego typu mechanizmy produkowane są najczęściej ze stali węglowej podwyższonej jakości. Charakteryzują się prostą budową i wysoką niezawodnością. Mogą pracować w zakresie obrotów od 500 do 4000 obr/min., przy czym ich wydajność zależy przede wszystkim od prędkości obrotowej oraz od ich wymiarów.
Pompę oleju montuje się w dolnych partiach silnika, aby uniknąć ryzyka rozerwania, które mogłoby nastąpić po przekroczeniu wartości granicznej wysokości słupa zasysanego oleju. Wartość ta zazwyczaj nie jest większa niż 30 cm. Napęd pompy oleju przekazywany jest z wałka rozrządu przy pomocy kół zębatych lub z wału korbowego przy pomocy odpowiedniej przekładni. Pompa olejowa ściśle współpracuje ze smokiem z filtrem siatkowym, zasysającym olej z miski olejowej.
Najczęstszym objawem awarii pompy oleju jest spadek ciśnienia środka smarnego. Informuje kierowcę o tym kontrolka, która zacznie świecić na desce rozdzielczej. Wówczas należy zachować ostrożność i jak najszybciej zatrzymać samochód.
Poziom ilości oleju w układzie jest bardzo ważny. Zawsze powinien być on pomiędzy minimalnym a maksymalnym poziomem. Jeśli jest go zbyt mało, ciśnienie nie będzie odpowiednie.
Niekiedy problemów przysparza sam czujnik ciśnienia oleju, który błędnie informuje kierowcę o zaistniałym problemie z ciśnieniem, zapalając kontrolkę na desce rozdzielczej. W rzeczywistości będzie konieczna wymiana nie całej pompy oleju, a jedynie tego czujnika.
Tylko w iParts.pl nowa pompa oleju z gwarancją producenta. Zapewniamy profesjonalną pomoc techniczną, tanie części zamienne oraz szybką realizację zamówienia.
„Mam problem z niskim ciśnieniem oleju w silniku. Czy to może być wina pompy oleju? A jeśli tak, to czy muszę ją wymieniać?” Tak, problemy z utrzymaniem odpowiedniego ciśnienia w silniku mogą wynikać z awarii pompy i wówczas zdecydowanie należy ją wymienić. Jak najszybciej. Ale mogą też wynikać z innych przyczyn, które należy wcześniej wykluczyć.
czytaj więcej >