
Chcemy ciągle ulepszać naszą aplikację dla Twojej wygody! Proszę, poświęć nam kilka minut i opowiedz, co o nas myślisz.

Rabat w aplikacji: -7%! KOD: APKA7
623 produktów
Pompa oleju jest częścią układu smarowania jednostki spalinowej, która odpowiada za tłoczenie oleju silnikowego pod określonym ciśnieniem we wszystkie kanaliki jednostki napędowej. Pompa olejowa zasysa olej z miski olejowej i rozprowadza go po wszystkich zakamarkach silnika w formie mikrofilmu (cieniutka warstwa oddzielająca poszczególne elementy cierne motoru). W ten sposób chroni elementy ruchome silnika przed zatarciem. Aby pompa mogła pracować skutecznie, potrzebna jest jej odpowiednia hermetyczność. Odpowiada za nią uszczelka pompy oleju.
W każdym pracującym silniku pojawiają się tarcia. Tłoki wykonują ruch we wnętrzu cylindrów, korbowody obracają swymi czopami, a wał korbowy wiruje na łożyskach głównych. Wszystkie te metalowe części ciągle są w ruchu, przez co nieustannie ocierając się o siebie. Aby tarcie nie było przyczyną poważnych uszkodzeń, niezbędny jest środek smarny zabezpieczający poszczególne elementy silnika przed awarią. W tym celu silnik zostaje zaopatrzony w pompę oleju, która ma na swoim wyposażeniu cały zestaw uszczelek pompy oleju.
Pompa olejowa odpowiada za dostarczanie oleju do jednostki napędowej, dzięki czemu możliwe jest tworzenie warstwy ochronnej na poszczególnych elementach silnika. Mechanizm ten zasysa smar z miski olejowej, a następnie wtłacza go do specjalnych kanalików w silniku. Pompa oleju to zazwyczaj urządzenie o zazębieniu zewnętrznym lub wewnętrznym, która jest napędzana przekładnią łańcuchową lub zębatą wału korbowego. Kluczowym elementem tego urządzenia jest również uszczelka pompy olejowej, która zapewnia maksymalną szczelność, nie pozwalając na żadne wycieki smaru.
Pompa oleju znajduje się najczęściej bezpośrednio nad miską olejową, z której pobiera środek smarny. Urządzenie ma, a przynajmniej powinna mieć zbliżoną żywotność do jednostki napędowej, jednak każda awaria pompy musi być jak najszybciej usunięta. Tak naprawdę wymiana całego mechanizmu jest zdecydowanie tańszym rozwiązaniem niż remont zatartego silnika.
Jedną z funkcji pompy olejowej jest utrzymanie prawidłowego ciśnienia oleju w silniku. Zbyt niskie jego ciśnienie świadczy zazwyczaj o awarii pompy olejowej. Informuje o tym paląca się kontrolka na kokpicie. Jednak nie zawsze winowajcą jest pompa. Niejednokrotnie problem dotyczy niewłaściwej eksploatacji auta, a więc np. jazda na niskim poziomie oleju lub zwiększone spalanie oleju przez wysłużony silnik. Przyczyną może być również usterka uszczelki pompy oleju, co może skutkować utratą środka smarnego, a tym samym brakiem ochrony dla jednostki napędowej.
W przypadku nawet niewielkiej awarii pompy oleju, należy jak najszybciej wyeliminować problem i przywrócić urządzeniu możliwość prawidłowego działania. W przeciwnym razie silnik może ulec nawet całkowitemu zniszczeniu. Niektóre z awarii można usunąć w ramach naprawy. Inne z kolei będą wymagały wymiany całego urządzenia lub jednego ze współpracujących z nim elementów (np. uszczelka smoka pompy oleju, wałek pompy, koło zębate, łańcuch).
Sklep iParts.pl oferuje tanio wysokiej klasy zestaw uszczelek pompy oleju. Wszystkie dostępne produkty są fabrycznie nowe i posiadają gwarancję producenta. Zapewniamy fachową pomoc techniczną, najniższe ceny na rynku oraz natychmiastową realizację zamówienia.