
Chcemy ciągle ulepszać naszą aplikację dla Twojej wygody! Proszę, poświęć nam kilka minut i opowiedz, co o nas myślisz.

Rabat w aplikacji: -7%! KOD: APKA7
2450 produktów
Aby jednostka napędowa mogła pracować w pełni wydajnie, układ sterowania zaworami musi działać precyzyjnie i bezawaryjnie. Kluczową rolę odgrywają w tym procesie popychacze zaworowe, które w zależności od rodzaju silnika posiadają mechaniczny lub hydrauliczny system regulowania luzów zaworowych. Jeżeli dojdzie do uszkodzenia popychaczy zaworowych, będzie to odczuwalne w jakości pracy jednostki napędowej.
Kluczowymi elementami jednostki napędowej, które uczestniczą w procesie spalania mieszanki paliwowo-powietrznej, są popychacze zaworów silnikowych. To one wprawiają w ruch zawory, które z kolei dostarczają mieszankę do cylindra i dają możliwość odprowadzenia spalin powstałych w wyniku spalania. Z uwagi na to, że popychacze pracują dzięki obracającym się krzywkom wałka rozrządu, ich działanie jest związane z funkcjonowaniem tłoka. Wzajemny cykl pracy obu tych elementów jest ze sobą ściśle zsynchronizowany, a luz zaworowy między krzywką wałka a popychaczem jest doskonały. Niestety, w wyniku wyeksploatowania lub nieprawidłowego użytkowania jednostki napędowej, mogą pojawić się zaburzenia równowagi działania zaworów, popychaczy i tłoków. Jeżeli popychacze zaworowe nie pracują prawidłowo, może dojść do zmiany luzów zaworowych, co negatywnie przełoży się na funkcjonowanie całego silnika.
W zależności od jednostek napędowych oraz użytych w nich rozwiązań technologicznych stosowane są:
W większości nowoczesnych silników wykorzystywane są hydrauliczne popychacze zaworów, które w sposób automatyczny eliminują pojawiające się luzy. Podczas pracy smarowane są olejem silnikowym dostarczanym przez kanaliki o niewielkim przekroju. Bardzo ważna jest więc odpowiednia jakość środka smarnego, a także właściwa częstotliwość serwisu olejowego. Nieodpowiednie smarowanie prowadzi z czasem do coraz gorszej pracy popychaczy, a w efekcie do pojawienia się problemów z zachowaniem odpowiedniego luzu zaworowego. Naprawa hydraulicznych popychaczy zaworowych przeważnie nie wchodzi w grę. W przypadku awarii konieczna jest ich wymiana.
Hydrauliczne popychacze zaworów są najczęściej zbudowane z:
W starszych modelach samochodów oraz we współczesnych silnikach, głównie japońskich producentów (np. Honda, Toyota czy Mitsubishi), stosowane są mechaniczne popychacze zaworów. Ich budowa jest prostsza, a przy tym i trwalsza niż w przypadku elementów hydraulicznych, jednak wymagają one odpowiedniej regulacji według wskazań producenta. W nowszych konstrukcjach silnikowych interwały takich regulacji powinny się odbywać po około 100 tys. km przebiegu. Luz zaworowy mierzy się szczelinomierzem, a ustawienie popychaczy przeprowadza się za pomocą śrub, podkładek lub poprzez wymianę całych szklanek zaworowych.
Objawy uszkodzonych popychaczy zaworowych hydraulicznych wynikają przede wszystkim ze zmiany luzów zaworowych. Mamy do czynienia wówczas z:
Zapraszamy po tanie popychacze zaworów silnikowych renomowanych producentów osprzętu silnikowego. Sklep iParts.pl to doskonałe relacja ceny do jakości części samochodowych!