Odbierz rabat -7%! Wpisz kod APKA7

Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

ABS - krótki rys historyczny

System antypoślizgowy zastępuje kierowcę podczas hamowania pulsacyjnego. Działanie tego rozwiązania przynosi naprawdę wymierne korzyści. Specjaliści z rynku motoryzacyjnego szacują, że sprawny ABS obniża ryzyko wystąpienia zderzenia kilku aut o 18 procent i wypadnięcia z drogi o 35 procent. Zanim nieco o teorii, przyjrzymy się historii systemu. A jest o czym opowiadać, bowiem dzieje systemu ciągną się już prawie 90 lat!

Absolutnym pionierem w kwestii prac nad systemem zapobiegającym blokowaniu się kół w trakcie hamowania jest francuska firma Gabriel Voisin. Jej inżynierowie zaprezentowali pierwsze tego typu rozwiązanie w roku 1929 i było ono opracowane na potrzeby przemysłu lotniczego. Dzięki zastosowaniu nowatorskiego rozwiązania piloci w trakcie lądowania nie musieli stopniowo zwiększać siły hamowania, a od razu mogli wykorzystać pełną moc układu. Jako, że nie występowało ryzyko zablokowania się kół, nie było także mowy o uślizg samolotu i wypadnięciu z pasa czy spaleniu opon. 

Motoryzacyjny rozdział historii ABS-u otworzył się w roku 1966. To właśnie wtedy brytyjska firma Jensen wprowadziła na rynek coupe o oznaczeniu FF. Model korzystał z 1-kanałowego rozwiązania o nazwie Maxaret, którego autorami byli inżynierowie firmy Dunlop oraz z automatu stał się pierwszym na świecie seryjnie produkowanym samochodem posiadającym system zapobiegający blokowaniu się kół. 5 lat później komputerowo sterowany mechanizm pojawił się w cenniku Cadillaca oraz Chryslera. O ile w pierwszym przypadku ABS działał wyłącznie na tylną oś, o tyle w drugim „Sure Brake” dostępny w modelu Imperial obejmował wszystkie cztery koła. 

1978 rok - pierwszy system Boscha

Bosch wkroczył do technologicznej walki dopiero w roku 1978, czyli 12 lat po motoryzacyjnej premierze ABS-u. Autem, w którym po raz pierwszy zamontowano rozwiązanie markowane logo niemieckiej firmy był Mercedes klasy S. Niedługo później system stał się częścią BMW serii 7. Bosch jest jednym z tych producentów, którzy mają największy wkład w rozwój układu antypoślizgowego. Inżynierowie systematycznie ulepszali sposób działania swojego rozwiązania. Kolejne modyfikacje zostały zaprezentowane w latach 1989, 1993, 1995, 1998 i 2001. 

W latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku system zapobiegający blokowaniu się kół w trakcie hamowania stał się szczególnie popularny wśród kierowców. Efekt? Szacuje się, że w roku 2003 aż 69 procent fabrycznie nowych samochodów było standardowo wyposażonych w ABS. W kolejnych latach dane stają się jeszcze bardziej optymistyczne, a wszystko za sprawą Unii Europejskiej. Parlament Europejski uchwalił ustawę mówiącą o tym, że wszystkie nowe auta osobowe dopuszczone do ruchu na terenie krajów wspólnoty po 1 maja 2004 roku muszą obowiązkowo posiadać ABS. Korzystne rozstrzygnięcie i coraz silniejszy nacisk na bezpieczeństwo na rynku motoryzacyjnym sprawiły, że w roku 2007 Bosch sprzedał 150-milionowy system antypoślizgowy. 

Historia ABS-u ciągnie się już prawie 90 lat. W tym czasie na rynku funkcjonowały cztery generacje rozwiązania. Czym się różniły między sobą? Najbardziej pierwotna, 1-kanałowa wersja współpracuje wyłącznie z tylną osią. System jest w stanie albo przyhamować oba koła, albo nie działa wcale. Rozwinięciem stały się modele 2-kanałowe. W ich przypadku ABS kontroluje obydwie osie, ale nadal nie jest w stanie podzielić swojej uwagi na każde z kół. W rozwiązaniach 3-kanałowych działanie dotyczy oddzielnie kół przedniej i całej tylnej osi. Dopiero modele 4-kanałowe otrzymały możliwość hamowania każdym z czterech kół oddzielnie.

Popularne z kategorii Regulacja dynamiki jazdy

Czujnik prędkości obrotowej koła (ABS lub ESP) MAGNETI MARELLI 172100002010
21,00 zł
0 (0 ocen)
Pierścień czujnika ABS MAXGEAR 27-0267
20,00 zł
5.0 (1 ocen)
Czujnik prędkości obrotowej koła (ABS lub ESP) KAMOKA 1060098
43,00 zł
0 (0 ocen)
Czujnik prędkości obrotowej koła (ABS lub ESP) KAMOKA 1060524
39,00 zł
0 (0 ocen)
Czujnik prędkości obrotowej koła (ABS lub ESP) DELPHI SS20395
119,00 zł
4.0 (1 ocen)
Pierścień czujnika ABS VEMO V20-92-0001
21,00 zł
0 (0 ocen)
Regulacja dynamiki jazdy w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Regulacja dynamiki jazdy pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Regulacja dynamiki jazdy
Redakcja iParts.pl składa się ze specjalistów branży automotive z dużym doświadczeniem w sprzedaży części samochodowych. Dla nas to nie tylko praca, ale również pasja, którą pielęgnujemy na co dzień. Staramy się publikować najciekawsze porady, które mogą okazać się przydatne naszym Klientom.
7 komentarzy
Dobrze wiedzieć komu zawdzięczamy ten genialny wynalazek. Jestem ciekaw co będzie w przyszłości.
Chwała inżynierom z lat siedemdziesiątych za fantastyczny pomysł:). Ostatnio miałem taką sytuację, że jakby nie system ABS to mogłoby się to dla mnie przykro skończyć. Fajny artykuł o historii ABS . Warto go przeczytać. Polecam.
Nie wyobrażam sobie jazdy w zimie autem, które nie posiada ABSu, długo by moja podróż nie trwała :)
ABS to podstawa, nie wyobrażam sobie hamowania na śliskiej nawierzchni bez takiego systemu.
Miałem okazję jechać starym autem bez ABSu, przyznam że różnica jest kolosalna.
A ściślej rzecz ujmując inżynierowie firmy JENSEN :)
Aż ciężko sobie wyobrazić dzisiejszą motoryzację gdyby w 1978 roku inżynierowie Boscha nie wpadli na to rozwiązanie.

Powiązane artykuły

ABS - prosty i bezawaryjny system bezpieczeństwa

ABS - prosty i bezawaryjny system bezpieczeństwa

Wszyscy kierowcy wiedzą, że ABS uruchamia się podczas hamowania na śliskiej nawierzchni. Niewielu ma jednak wiedzę dotyczącą budowy i zasady działania układu. Dzisiaj to akurat się zmieni. Sprawdźcie z jakich elementów składa się system antypoślizgowy i zobaczcie jak funkcjonuje w trakcie jazdy. Dowiedzcie się także jakie są jego najpopularniejsze awarie.

czytaj więcej >
ESP - Electronic Stability Program

ESP - Electronic Stability Program

Każdy, nawet doświadczony kierowca popełnia błędy. Niestety, pomyłki za kierownicą potrafią być opłakane w skutkach, a ponadto bardzo kosztowne. Na szczęście producenci samochodów stale pracują nad zapewnieniem podróżującym możliwie jak najwyższego stopnia bezpieczeństwa. Opracowano m.in. rozwiązanie, które pomaga wyjść cało z opresji i pozwala wyeliminować zjawisko utraty panowania nad samochodem.

czytaj więcej >
ABS – co to znaczy?

ABS – co to znaczy?

W sieci krąży błędne przekonanie, że głównym zadaniem systemu ABS jest skrócenie drogi hamowania. Nic z tych rzeczy. ABS został stworzony po to, by w trakcie tego manewru łatwiej było utrzymać kierunek jazdy. ESP to niejako rozwinięcie ABS-u, bo pomaga podczas pokonywania zakrętów, ale dziś nie o tym...

czytaj więcej >
Jak sprawdzić czujnik ABS bez komputera?

Jak sprawdzić czujnik ABS bez komputera? Czego warto w tym celu użyć?

Jak każdy inny element w pojeździe, czujnik ABS również może ulec awarii. Zwykle, gdy do tego dochodzi, na desce rozdzielczej zapala się odpowiednia kontrolka. Zwykle też pojawienie się tej kontrolki prowadzi nas do warsztatu, gdzie z użyciem komputera diagnostycznego mechanik sprawdza, co nawaliło. Co jednak, jeśli nie mamy dostępu do komputera? W jaki sposób możemy samodzielnie zdiagnozować czujnik ABS bez tego typu sprzętu? Na szczęście i na to są sposoby.

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze