Rabat w aplikacji: -7%! KOD: APKA7

Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Geometria kół – jak sprawdzić i ustawić?

Podwozie charakteryzuje się kilkoma parametrami, które nazywane są wspólnie geometrią podwozia. Po co stosować konkretne ustawienia, jak sprawdzić prawidłową geometrię kół i co zrobić regulacja nie jest prawidłowa?

Geometria kół – jak sprawdzić i ustawić?

Podstawowy parametr, a więc zbieżność kół został przedstawiony w innym artykule. Poniżej znajduje się natomiast kilka informacji na temat pozostałych parametrów geometrii podwozia i ich wpływu na pracę samochodu osobowego. Kąt pochylenia kół, kąt pochylenia i wyprzedzenia sworznia zwrotnicy decydują nie tylko o estetyce pojazdu, ale również o jego przyczepności do podłoża i zużyciu opon.

Pochylenie kół

Pochylenie kółPrzeważnie koła ustawiane są fabrycznie pionowo. Jest to ważne z punktu widzenia ekonomii jazdy – opony ścierają się głównie na środku, co jest ich podstawowym przeznaczeniem, a obrót koła wymaga najmniej energii. Widocznym efektem jest zachowanie optymalnego zużycia opon i paliwa. Stylowe pochylenie kół do wewnątrz pojazdu ma również praktyczne zastosowanie. Choć powoduje szybkie zużywanie opon i benzyny, to zapewnia lepszą przyczepność na zakrętach, dzięki temu, że pochylona opona podczas manewrów dotyka nawierzchni większa powierzchnią. Sprawdza się w samochodach przystosowanych do driftu. Kąt nachylenia nie powinien być większy niż 10°, zwłaszcza jeśli samochód ma jeździć z obciążeniem (wówczas „siada” i kąt pochylenia jeszcze się zwiększa). Pochylenie kół na zewnątrz pojazdu występuje rzadko, raczej w samochodach ciężarowych i czasem terenowych. W samochodach osobowych o cywilnym przeznaczeniu tył jest niemal zawsze ustawiony pionowo (pochylenie 0°), a przód może być odrobinę pochylony do wnętrza pojazdu (do 2°) by zwiększyć przyczepność na zakrętach. Ogólny schemat kątu nachylenia kół względem podłoża prezentujemy obok.

Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy

Wyprzedzenie sworznia zwrotnicyKąt pomiędzy osią sworznia zwrotnicy a pionem (rysunek po prawej stronie) ma duży wpływ na stabilność jazdy, w tym powracanie do jazdy na wprost po zakręcie. Jeśli podczas pokonywania nierówności koło porusza się jedynie w pionie, to mamy do czynienia z kątem 0°. Przy dodatnim kącie PSZ koło na wertepach przesuwa się nieco do tyłu pojazdu, a przy ujemnym PSZ – do przodu. Kąt dodatni PSZ (koło idzie do tyłu, rysunek po prawej stronie - góra) to łatwiejszy skręt i mniejsze zużycie łożysk. Wadą takiego ustawienia jest „nerwowość” pojazdu, który po wykonaniu zakrętu może wymagać korekty, a w skrajnych wypadkach zygzakować na wybojach. Kąt ujemny (koło idzie do przodu, rysunek po prawej stronie – dół) poprawia skuteczność hamowania, utrudnia natomiast wchodzenie w zakręty. Oba rozwiązania są stosowane w samochodach osobowych, przy czym kąt dodatki lepiej sprawdza się w samochodach z napędem na tylnie koła, a kąt ujemny częściej jest stosowany znajduje zastosowanie przy napędzie na koła przednie.

Normy konstrukcyjne

Zmiana powyższych parametrów wykracza poza zakres regulacji i powinna być traktowana raczej, jako tuning. Kąta wyprzedzenia zwrotnicy najczęściej w ogóle nie da się zmienić (kolumny Mc Phersona, belka poprzeczna prosta i skrętna), a odchylenia od normy ustalonej przez producenta mogą oznaczać, ze pojazd jest powypadkowy. W przypadku układu wielowahaczowego, możliwe są niewielkie zmiany kąta PSZ, nawet wówczas jednak nie można zmienić kąta ujemnego na dodatni (i na odwrót), a jedynie podregulować o kilka stopni płaszczyznę ruchu koła. Pochylenie kół jest bardziej podatnym na zmiany parametrem, ale wciąż zbyt trudnym by bezpiecznie wykonać je samodzielnie. W niektórych pojazdach możliwe jest regulowanie kąta pochylenia (w bardzo niewielkim zakresie) za pomocą drążków kierowniczych. Zazwyczaj poważniejsza zmiana (np. przystosowanie samochodu do wyścigów, rajdów, driftowania) wymaga wymiany łożysk i ewentualnie wahaczy.

Serwisowanie

Tak, oczywiście są mechanicy-amatorzy dość dobrzy by wyregulować, a nawet wykonać tuning swojego samochodu. Niekoniecznie natomiast pomaga im to poradzić sobie z autem od innego producenta. Kierowca, który okazjonalnie majsterkuje przy swoim samochodzie, nie powinien ryzykować zmiany parametrów takich jak kat pochylenia kół i kąt wyprzedzenia zwrotnicy. Sprawdzić geometrię (razem z współczynnikiem zbieżności kół) i w razie czego ustawić ją, może w najbliższym serwisie. Wydatek ok. 100 zł raz na rok nie jest dużą ceną za bezpieczeństwo i optymalnie niski poziom zużycia: opon, paliwa, elementów podwozia. Dobrze jest pojechać na sprawdzenie geometrii jeszcze przed zakupem pojazdu używanego. Jeśli kąt wyprzedzenia zwrotnicy jest niewłaściwy, będzie się to wiązać ze sporymi wydatkami.

Powiązane kategorie towarowe:

Popularne z kategorii Układ Kierowniczy

Olej FEBI BILSTEIN 06161
49,00 zł
5.0 (3 ocen)
Olej FEBI BILSTEIN 06162
43,00 zł
5.0 (3 ocen)
Olej FEBI BILSTEIN 46161
48,00 zł
5.0 (3 ocen)
Olej FEBI BILSTEIN 08971
43,00 zł
5.0 (3 ocen)
Drążek kierowniczy poprzeczny LEMFÖRDER 21153 02
65,00 zł
4.8 (8 ocen)
Olej FEBI BILSTEIN 08972
43,00 zł
5.0 (3 ocen)
Układ Kierowniczy w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Układ Kierowniczy pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Układ Kierowniczy
Redakcja iParts.pl składa się ze specjalistów branży automotive z dużym doświadczeniem w sprzedaży części samochodowych. Dla nas to nie tylko praca, ale również pasja, którą pielęgnujemy na co dzień. Staramy się publikować najciekawsze porady, które mogą okazać się przydatne naszym Klientom.
9 komentarzy
Wyjaśnijmy jedno zbieżność to nic innego jak się mówiło kiedyś inaczej kolejność ,czyli żeby koło tylne trafiało idealnie w ślad koła przedniego.Dotyczy to wszelkich pojazdów np gdy w rowerze koło tylne nie idzie idealnie po śladzie przedniego są większe opory toczenia cziężej jechać i na pewno nie da się jechać bez tzw. Trzymanki. Natomiast w samochodach jeśli tylne zawieszeniie jest na belce i nie jest niezależne to ustawiamy tylko przód .Gdy koło wychodzi na zewnątrz mówimy że samochód jest rozbieżny ,a gdy wchodzi do wewnątrz jest zbieżny za mocno .. Jak napisał author 15 wystarczą sznurki ponieważ sznurek ma się stykać idealnie z przednim i tylnym kołem.. Przyądy są aby ułatwić pracę no i za przyrządy biorą więcej kasy za robotę. Oczywiście bez przyrządów nie zrobimy kąta pochylenia koła i innych parametrów. A gdy jest zła zbieżność to mechanicy mówią że auto myszkuje czyli źle się prowadzi raz ucieka w lewo raz w prawo ???
Ja miałem ustawianą geometrie kół w profesjonalnym warsztacie i samochód zaczął niewiele mniej spalać i lepiej się trzymać drogi, ale różnica była znikoma. Może przez to, że nie miał dużego kąta nachylenia wcześniej.
Bardzo ważną sprawą jest prawidłowa geometria kół. W razie złej geometrii to może być problem z oponami w czasie jazdy. Mogą się ścierać i w ogóle jazda jest całkiem inna. radzę na to zwracać szczególną uwagę jeśli chcecie dobrze dbać o samochód.
Korzystam tylko ze sprawdzonych stacji, gdzie sprzęt jest najwyższej klasy. Nie zamierzam ustawiać dwa razy :)
geometria kół jest bardzo ważna, jeśli będzie coś nie tak to opony będą się nierównomiernie ścierać
ja byłem niedawno na ustawieniu zbieżności i mechanik miał do tego sprzęt niczym z kosmosu
w świecie tuningu często spotkać się można z ustawianiem kół na kąt ujemny, czyli potocznie zwany negatywem, wygląda fajnie, ale raczej nie spełnia się to w codziennej jeździe moim zdaniem
mi ustawili w normalnym warsztacie na jakieś sznureczki i jest OK
Wychodzę z założenia że jak jadę na ustawienie zbieżności to Ci Panowie tam wiedzą co robić i ustawią wszystko jak trzeba, ale dzięki temu artykułowi teraz będę ich dodatkowo osobiście sprawdzał.

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze