Rabat w aplikacji: -7%! KOD: APKA7

Części samochodowe nr 1
Potrzebujesz pomocy?
4.9/5 (3250 ocen)
Pomoc
Darmowa dostawa
Do 100 dni na zwrot
 {
  "widget": {
    "loading": false,
    "added": [],
    "info": null
  },
  "module": {
    "step": "1"
  },
  "data": null,
  "user": null,
  "checkout": null
} 
Koszyk
Wybrane auto: Seat LEON (1P1) (2005.05 - 2013.12) 2.0 FSI (150KM, 110KW) (BLR, BLY, BVY, BVZ) (2005.07 - 2010.05)
Kliknij, aby wyszukać części dla Twojego auta

Jak wymienić klocki hamulcowe?

Wymiana klocków hamulcowych to z pozoru łatwa czynność, z którą powinien poradzić sobie nawet mniej wprawny mechanik. Jak zatem we własnym zakresie wymienić klocki hamulcowe w samochodzie?

Jak wymienić klocki hamulcowe?

W pierwszej kolejności zajmijmy się jednak podstawowym pytaniem – kiedy należy wymieniać klocki hamulcowe? Otóż wszystkie klocki hamulcowe posiadają mechaniczne lub elektroniczne czujniki zużycia. Ich zadaniem jest poinformowanie kierowcy o zużyciu powierzchni ciernej klocka hamulcowego, która w chwili hamowania dociskana jest do tarczy hamulcowej. Najczęściej klocki hamulcowe nie nadają się do dalszej eksploatacji, gdy ich grubość jest mniejsza niż 1,5 mm. Przy wymianie klocków hamulcowych warto skontrolować również poziom zużycia tarcz hamulcowych. Ogólnie przyjmuje się taką zasadę, że na co dwie wymiany klocków hamulcowych należy wymienić także tarcze. 

Sam proces wymiany klocków hamulcowych nie należy do najtrudniejszych czynności. Co zatem powinniśmy zrobić w pierwszej kolejności? Otóż najpierw należy zabezpieczyć pojazd przed stoczeniem się – w tym celu podłóżmy drewniane klocki pod koła. Następnie delikatnie poluzujmy śruby znajdujące się na kole, po czym podłóżmy lewarek, przy pomocy którego zaczynamy podnosić pojazd. Gdy już podnieśliśmy auto do końca, możemy zabrać się za odkręcenie koła. 

W dalszej kolejności przystępujemy do demontażu zacisku hamulcowego. W tym celu powinniśmy wykorzystać klucz płaski lub nasadowy. Śruby (najczęściej dwie) powinny być znajdować się od strony nadkola. W przypadku intensywniej eksploatowanych aut mogą być one zapieczone – w celu ich sprawniejszego odkręcenia możemy zatem wspomóc się płynem penetracyjnym, np. WD40. Wówczas możemy zdjąć zacisk i cofnąć tłoczek, który znajduje się wewnątrz zacisku. W niektórych przypadkach cofnięcie tłoczka może stanowić problem – warto zatem wyposażyć się w specjalny ściągacz. 

W jarzmie zostają wyłącznie klocki hamulcowe wraz z zawleczkami. Odczepiamy zatem zawleczki i wyjmujemy klocki hamulcowe. Przed zamontowaniem nowych klocków hamulcowych warto przetrzeć wnętrze zacisku hamulcowego, wykorzystując do tego np. szczotkę drucianą. Dopiero wtedy możemy przystąpić do ponownego zamontowania zacisku hamulcowego pamiętając, że powinniśmy działać w odwrotnej kolejności niż w przypadku demontażu. Przykręcamy dwie śruby mocujące, przykręcamy koło i opuszczamy samochód. 

Pamiętajmy, aby po zamontowaniu nowych klocków hamulcowych kilkukrotnie nacisnąć pedał hamulca, aż zrobi się twardy. Takie działanie jest konieczne, gdyż tłoczek musi dosunąć się do klocków, a tylko wówczas możliwe będzie sprawne i skuteczne hamowanie.

Popularne z kategorii Klocki hamulcowe

Klocki hamulcowe - komplet BREMBO P 85 020
56,00 zł
4.8 (97 ocen)
Klocki hamulcowe - komplet TRW GDB1330
61,00 zł
4.9 (219 ocen)
Klocki hamulcowe - komplet IPARTS KH000581
39,00 zł
5.0 (2 ocen)
Klocki hamulcowe - komplet BREMBO P 59 042
73,00 zł
4.8 (97 ocen)
Klocki hamulcowe - komplet FEBI BILSTEIN 16488
54,00 zł
5.0 (33 ocen)
Klocki hamulcowe - komplet BREMBO P 24 061
89,00 zł
4.8 (97 ocen)
Klocki hamulcowe w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Klocki hamulcowe pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Klocki hamulcowe
Redakcja iParts.pl składa się ze specjalistów branży automotive z dużym doświadczeniem w sprzedaży części samochodowych. Dla nas to nie tylko praca, ale również pasja, którą pielęgnujemy na co dzień. Staramy się publikować najciekawsze porady, które mogą okazać się przydatne naszym Klientom.
8 komentarzy
Fajnie jest powyżej wszystko opisane faktycznie, ale jednak wole aby takimi rzeczami zajmowała się osoba profesjonalna:) jestem zbyt wygodny na wymianę klocków hamulcowych:) Co nie znaczy ze jest to bardzo skomplikowane.
Nie trzeba zdejmować żadnego zacisku! 1-Wystarczy zdjąć koło. 2-Potem wyjąć zawleczkę na bolcu zabezpieczającym. 3-Wybić delikatnie bolec. 4-Obruszać klocki. 5-Odchylić jarzmo. 6-Wyjąć klocki. 7-Cofnąć tłok. 8-Wyczyścić miejsca osadzenia jarzma tak gdzie klocki się wkłada. 9-Nasmarować miejsca uprzednio wyczyszczone pastą grafitową. Broń borze smarem miedziowym bo sobie biedy można narobić jak zacznie skapywać. Pasta grafitowa trzyma się nawet w trudnych warunkach i nie reaguje na zmiany temperatury i nie ścieka. 10-Wsadzić nowe klocki w miejsce starych. 11-opuścić zacisk. 12-Wsadzić bolec unieruchamiający jarzmo. 13-Wsadzić zabezpieczenie w bolec. 14-Na uruchomionym silniku pompować nożnym hamulcem do momentu jak pedał hamulca będzie stawiał opór.
Godzinka i po robocie, żadnych trudności z wymianą nie miałem.
Jeśli ktoś zamierza zabierać się do wymiany pierwszy raz to niech lepiej odpuści. Lepiej oddać do fachowców, niż narobić szkód w aucie :)
odkręcamy koło, odkręcamy zacisk hamulcowy, wyjmujemy stare klocki, cofamy tłoczek hamulcowy, smarujemy smarem miedziowym wyczyszczone prowadnice klocków hamulcowych, zakładamy nowe klocki, przykręcamy zacisk i zakładamy koło - oto cała historyja :-)
Z wymianą klocków na przedniej osi nie jest tak źle, ale za to na tylnych kołach trzeba mieć specjalne narzędzie do cofnięcia tłoczków hamulcowych.
dzięki temu opisowi sam sobie poradziłem z wymianą klocków :-) najtrudniej było cofnąć tłoczki, ale dało radę :)
Bardzo ciekawie opisany sposób wymiany, ale mają tak jak ja, dwie lewe ręce, lepiej się za to nie brać i odstawić auto do mechanika.

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze
Skontaktuj się z nami jeśli potrzebujesz naszej porady