
Chcemy ciągle ulepszać naszą aplikację dla Twojej wygody! Proszę, poświęć nam kilka minut i opowiedz, co o nas myślisz.

Rabat w aplikacji: -7%! KOD: APKA7
Lokalizacja w aucie:
OŚ PRZEDNIA
Lokalizacja w aucie:
OŚ TYLNA
10000+ produktów
Klocki hamulcowe to jedne z kluczowych elementów samochodowego układu hamulcowego, pełniące funkcję czynną tego układu. Klocki odpowiadają bezpośrednio za wyhamowanie oraz zatrzymanie pojazdu do prędkości zerowej. Ich podstawową częścią jest specjalny materiał cierny, który ściśle współpracuje z powierzchnią cierną tarczy hamulcowej. Klocki hamulcowe do samochodów znajdują się w jarzmach zacisku, które oplatają z dwóch stron tarczę hamulcową. W momencie naciśnięcia pedału hamulca następuje docisk powierzchni roboczej klocka do tarczy hamulcowej, co z kolei wytwarza siłę tarcia, która spowalnia, a następnie zatrzymuje pojazd w miejscu.
Klocki hamulcowe przód i tył to płaskie elementy, które w chwili hamowania zostają dociśnięte do tarczy hamulcowej z obu jej stron, co prowadzi do wytracenia prędkości kół auta. To właśnie płytki nośne i materiał cierny (okładziny) klocków decydują o skuteczności hamowania. Niektóre modele klocków dostępne obecnie na rynku posiadają również funkcję tłumienia drgań i hałasu generowanego podczas hamowania.
Należy pamiętać, że tanie klocki hamulcowe, pochodzące z nieznanego źródła, i dodatkowo niewymieniane na czas, mogą prowadzić do szybkiego ich zużycia, a następnie do uszkodzenia tarcz hamulcowych. Sprawnie działający układ hamulcowy w samochodzie to bezpieczeństwo jazdy, na którym nie należy oszczędzać!
Zarówno klocki hamulcowe tył, jak i przód składają się z kilku tych samych elementów. Są to:
Klocki ceramiczne |
Klocki metaliczne |
Klocki organiczne |
Klocki ceramiczne posiadają w swym składzie głównie włókna ceramiczne, krzem, węgiel oraz materiał wypełniający w postaci żywicy. Posiadają śladowe ilości metalu oraz włókna węglowego. Charakteryzuje je jasny kolor oraz znakomite parametry hamowania. Klocki ceramiczne nie niszczą tarcz hamulcowych. |
Klocki metaliczne mogą zawierać do 65% składnika metalu w postaci wełny lub drutu stalowego. Ponadto uzupełniane są proszkiem wykonanym z metali, miedzi i grafitu. Cechują się bardzo dobrą trwałością i twardością, a także wysokim współczynnikiem tarcia oraz znakomitą odpornością na wysokie temperatury. |
Klocki organiczne to na pewno najtańsza opcja w porównaniu z pozostałymi rodzajami klocków. Posiadają one właściwości podobne do metalicznych, jednak ze względu na najmniejszą wytrzymałość najlepiej sprawdzają się w lekkich pojazdach i podczas niezbyt dynamicznej jazdy. Zdecydowanie szybciej się ścierają i pozostawiają ciężki do zmycia osad na felgach. |
W momencie hamowania (naciśnięcia pedału hamulca) klocki zostają dociśnięte do tarcz. Efektem generowanego wówczas tarcia jest duża temperatura, dochodząca momentami nawet do ponad 500 stopni Celsjusza. I tarcze, i klocki muszą więc charakteryzować się odpowiednią wytrzymałością. Jest jednak jeden problem - klocek wytrzymały to produkt posiadający twardą okładzinę, czyli taki, który generuje spory poziom hałasu podczas hamowania. A nikt z nas kierowców nie lubi głośnej pracy hamulców. Z kolei cicho pracujące klocki o miękkiej okładzinie nie są już tak wytrzymałe.
W procesie hamowania istotna jest nie tylko generowana wówczas temperatura, ale również fakt, że podczas kontaktu z tarczą hamulcową okładzina znajdująca się na klocku ulega ścieraniu. Nie jest więc ona „wciskana” w tarczę, lecz w wyniku tarcia zmienia się w pył, co jest niekorzystne nie tylko dla skuteczności hamowania, ale również negatywnie wpływa na środowisko naturalne.
Dawniej produkowane klocki posiadały w swoim składzie tak szkodliwe substancje, jak rtęć i ołów, a czasami nawet azbest. Obecnie tego typu niebezpiecznych związków już się na szczęście nie stosuje. Należy jednak pamiętać, że tanie klocki hamulcowe pochodzące z niejasnego źródła, mogą nadal posiadać w swym składzie duże ilości niepożądanych zarówno dla organizmu człowieka, jak i środowiska substancji. Jeśli zatem zależy nam na przyrodzie oraz własnym zdrowiu, kupujmy klocki ze znakiem ECE R-90, czyli takie, które spełniają określone normy – także te środowiskowe.
Aby prawidłowo ocenić stopień wyeksploatowania klocków hamulcowych, należy przede wszystkim zdjąć koła. W ocenie najważniejsza jest grubość okładzin ciernych, a także ich równomierność zużycia z obu stron tarczy hamulcowych. Jeżeli ta grubość jest różna, to prawdopodobnie praca prowadnic i zacisków jest nieprawidłowa (nierównomierna). Minimalna grubość okładzin klocków hamulcowych jest najczęściej precyzyjnie określona zarówno przez producenta pojazdu, jak i klocków. Przyjmuje się, że dobre klocki hamulcowe należy wymieniać co mniej więcej 40-60 tys. km.
Zużycie klocków hamulcowych można samodzielnie oszacować na podstawie tego, czy:
Klocki hamulcowe do samochodów efektywnie pracują średnio przez 20-40 tys. km. Nie jest to oczywiście jednak regułą, ponieważ wiele zależy od producenta klocków, mieszanki ciernej, stylu jazdy, a nawet od ukształtowania terenu czy warunków atmosferycznych panujących podczas jazdy (np. teren miejski czy górzysty wymuszają częste hamowanie, powodując szybsze zużycie okładziny). Oczywiście, nie jest więc powiedziane, że klocki należy koniecznie wymienić po przejechaniu 20 tys. km, jednak na pewno warto wówczas dokładnie skontrolować ich stan techniczny.
Niepisana reguła mówi, że okres trwałości klocków powinien wynosić połowę żywotności tarcz.
Sygnałem do wymiany klocków jest na pewno paląca się kontrolka na desce rozdzielczej. Jednak pamiętajmy, że starsze modele aut nie posiadają takiego systemu kontrolnego. Co więcej, nawet jeżeli go posiadamy, nie zawsze system powiadomi nas o zużyciu klocków. Czujniki klocków hamulcowych (sensory informujące kierowcę o zużyciu okładzin klocków) nie znajdują się bowiem na każdym klocku, a sam materiał ma tendencję do nierównomiernego ścierania się. Istnieje bowiem prawdopodobieństwo, że element bardziej zużyje się akurat tam, gdzie jego grubość nie jest mierzona
Stan klocków hamulcowych można sprawdzić za pomocą rowka znajdującego się w ich okładzinie - pokazuje on grubość aktualnej warstwy ciernej. Przyjmuje się, że grubość warstwy ciernej mniejsza niż 3 mm powinna zobowiązywać już kierowcę do wymiany klocków.
Grubość okładziny można prawidłowo ocenić organoleptycznie. Jeżeli warstwa materiału jest wyraźnie widoczna oraz wyczuwalna, nie posiada wyraźnych pęknięć lub uszkodzeń, wówczas klocek jest nadal sprawny technicznie i nadający się do dalszej jazdy. Jeżeli jednak warstwa cierna jest ledwie widoczna, czas na wymianę tych elementów, z którą nie należy zwlekać.
Sygnałem do wymiany klocków jest także słyszalne podczas hamowania tarcie metalu o metal. W takiej sytuacji najprawdopodobniej klocek starł się aż do płytki nośnej. Jeżeli nie zostanie on wówczas szybko wymieniony, drastycznie zwiększa się ryzyko uszkodzenia tarczy hamulcowej. Pamiętajmy, klocki hamulcowe tył i przód muszą być systematycznie i na czas wymieniane!
Dobre klocki hamulcowe to przede wszystkim ich materiał cierny. To on wpływa na skuteczność hamowania, decyduje o skutecznym funkcjonowaniu hamulca w zróżnicowanych temperaturach, a także przesądza o tym, jaki wpływ na środowisko naturalne ma generowany podczas hamowania pył.
Tanie klocki hamulcowe z kiepskiej jakości okładzinami szybko się zużyją. Pojawia się również ryzyko, że podczas hamowania (które generuje wysoką temperaturę) powstanie niepożądana „poduszka powietrzna” pomiędzy klockiem a tarczą, co z kolei wywoła tzw. fading, czyli drastyczny i odczuwalny zanik siły hamowania (im dłuższe hamowanie, tym mniej skuteczne wytrącanie prędkości).
Założenie w samochodzie niskiej jakości klocków hamulcowych przekłada się nie tylko na szybsze zużycie okładzin oraz mniej wydajne hamowanie, ale również na niższy komfort jazdy. Kiepskie lub źle dobrane klocki najczęściej wpadają w wibracje oraz stają się głośne (piszczą lub szurają podczas hamowania).
Koszt wymiany klocków hamulcowych jest dość zróżnicowany. Wszystko zależy od producenta tych elementów, modelu samochodu oraz warsztatu, któremu to zlecimy. Tanie klocki hamulcowe mogą kosztować nawet 50 zł za komplet. Z kolei te z najwyższej półki nawet 10-krotność tego. Odradzamy jednak zakup najtańszych opcji z prostej przyczyny – to się po prostu nie opłaca i jest niebezpieczne dla naszego zdrowia oraz życia!
Wymiana klocków hamulcowych to usługa, za którą trzeba zapłacić od 100 do 300 zł. Warto pamiętać jednak, że w przypadku nowych samochodów koszt takiej usługi będzie prawdopodobnie wyższy.
Konstrukcja starszych modeli aut jest przeważnie dość prosta, stąd też wymiana w nich klocków nie jest przesadnie skomplikowana. Jednak w przypadku nowszych pojazdów podczas wymiany klocków coraz częściej niezbędne jest podpięcie samochodu do komputera diagnostycznego, którym dysponuje specjalistyczny serwis.
Ceny klocków hamulcowych są w dużej mierze uzależnione od jakości materiału ściernego. Warto więc zwracać uwagę na to, czy dany klocek posiada znak ECE R-90 zarówno na opakowaniu, jak i na nim samym. Jedynie takie oznaczenie gwarantuje zgodność produktu z obowiązującymi normami, czyli potwierdzenie jego jakości oraz skuteczności w procesie homologacji.
Jeżeli klocki hamulcowe do samochodu posiadają znak ECE R-90, można z czystym sumieniem je zakupić i zamontować w samochodzie. Znak ten nie oznacza jednak, że są to produkty z najwyższej półki. Po prostu wybieramy elementy sprawdzone, skuteczne i wystarczająco solidne. Warto pamiętać, że najlepsze klocki hamulcowe to przede wszystkim ich marka.
Powody, dla których kierowcy chętnie wybierają klocki hamulcowe w iParts.pl, to:
Samochodowe klocki hamulcowe to jedne z najpopularniejszych części wybieranych przez kierowców w sklepie iParts.pl. Największym zainteresowaniem cieszą się produkty ze średniej i wyższej półki cenowej oraz jakościowej, czyli elementy sygnowane logiem znanych i cenionych producentów takich, jak np. TRW, Textar, Brembo, Bosch, ATE, Delphi, Zimmermann oraz Febi Bilstein.