10000+ produktów
Zasada działania klimatyzacji samochodowej polega na przekształceniu stanu skupienia czynnika chłodniczego z ciekłego na gazowy. Czynnik ten ustawicznie zmienia nie tylko swój stan skupienia, ale również swoje ciśnienie, co pozwala na dostarczanie przez układ chłodnego, suchego powietrza do kabiny pasażerskiej samochodu.
Klimatyzacja samochodowa stanowi dość skomplikowany układ, który zbudowany jest z wielu elementów. Najważniejsze z nich to:
W zasadzie budowa samochodowego układu klimatyzacji od początku jego zastosowania pozostaje praktycznie bez zmian. Z czasem system udoskonalono wyłącznie, stosując coraz więcej czujników i wykorzystując nowoczesne rozwiązania w zakresie czynników chłodniczych. Modyfikowano również układ sterujący klimatyzacją. W starszych modelach samochodów za kontrolę działania klimatyzacji manualnej odpowiedzialny był system ECU (komputer sterujący pracą jednostki napędowej). Z kolei w najnowszych autach układ klimatyzacji sterowany jest przez komputer pokładowy, komputer komfortu lub osobny sterownik (komputer klimatyzacji).
Skraplacz, inaczej chłodnica klimatyzacji, działa w dość trudnych warunkach (wysokie ciśnienie, wstrząsy, drgania oraz gwałtowne zmiany warunków pracy). Takie środowisko sprawia, że skraplacz jest narażony na częste usterki, co przekłada się na awarie całego układu klimatyzacji. Co więcej, chłodnica ma częsty kontakt z zanieczyszczeniami zewnętrznymi jak sól, liście, piasek czy owady. Powoduje to niejednokrotnie zapchanie skraplacza, co skutkuje utratą przez niego swoich właściwości, a w efekcie brakiem prawidłowego schładzania gazów. Istotne są więc systematyczne przeglądy układu połączone z odpowiednimi pomiarami diagnostycznymi, które sprawdzą, czy cały układ klimatyzacji funkcjonuje we właściwy sposób.
Skraplacz do klimatyzacji zbudowany jest tak samo jak standardowe chłodnice samochodowe służące do chłodzenia płynu chłodniczego. Skraplacz montowany jest również z przodu pojazdu, obok zwykłej chłodnicy tak, aby w trakcie jazdy pęd powietrza mógł ją schładzać. Chłodnica klimatyzacji samochodowej posiada własny wentylator elektryczny, który załącza się automatycznie podczas postoju auta na przykład w korku lub gdy porusza się z niewielką prędkością, a temperatura powietrza zewnętrznego jest bardzo wysoka.
Do skraplacza przekierowywany jest czynnik chłodniczy, który zostaje wcześniej sprężony przez kompresor klimatyzacji pod dużym ciśnieniem. Ma on również bardzo wysoką temperaturę. Pęd powietrza pojawiający się podczas jazdy lub spowodowany pracą elektrycznego wentylatora umożliwia schłodzenie czynnika. Gaz ten skrapla się i schłodzony trafia do filtra osuszacza, a następnie do zaworu rozprężnego i parownika, który odbiera ciepło z powietrza pompowanego do wnętrza auta.
Skraplacze klimatyzacji to urządzenia, które są niczym innym niż wymiennikiem ciepła. Ich podstawowym zadaniem jest schładzanie czynnika chłodniczego, który przewodzi ciepło odprowadzane z powietrza przez parownik. Czynnik chłodniczy w postaci gazu dostaje się do skraplacza za pomocą sprężarki. Następnie przepływa przez rurki i lamele, gdzie ciepło jest oddawane na zewnątrz. Czynnik w wyniku ochładzania zamienia się w ciecz i ponownie wraca do parownika.
Użytkowanie klimatyzacji samochodowej ma wpływ na systematyczne zmniejszanie się objętości czynnika chłodniczego. Jego ubytki to naturalne zjawisko dotykające każdy system klimatyzacyjny. Przyjmuje się, że rocznie podczas eksploatacji klimatyzacji samochodowej pojemność czynnika chłodniczego zmniejsza się o ok. 10-15%. |
Awarie klimatyzacji są najczęściej związane z uszkodzoną chłodnicą systemu klimatyzacji. Objawy jej usterki są łatwe do wychwycenia nawet przez mało doświadczonego kierowcę. Przede wszystkim spada efektywność działania klimatyzacji lub całkowicie przestaje ona pracować. Niedrożny przewód odprowadzający wilgoć z parownika sprawia, że na jego powierzchni zaczynają pojawiać się niebezpieczne dla zdrowia człowieka grzyby, co skutkuje między innymi pojawieniem się nieprzyjemnego zapachu w kabinie pasażerskiej.
Częstym powodem awarii skraplacza klimatyzacji są uszkodzenia mechaniczne, powstające na skutek dostania się między lamelki układu piasku, soli drogowej, kwarcu lub różnego rodzaju mikroorganizmów, co prowadzi do powstawania dziur lub ognisk korozji. Kolejnym zapalnym czynnikiem przyspieszającym utlenianie się skraplacza jest stosowanie silnych środków chemicznych podczas mycia samochodu, a następnie niedokładne wypłukanie chłodnicy. Prowadzi to w wielu przypadkach do powstawania nieszczelności, przez które z instalacji ucieka czynnik chłodniczy. W efekcie cały układ przestanie bardzo szybko chłodzić.
Awarie skraplacza klimatyzacji powodowane są najczęściej przez uszkodzenia mechaniczne poszczególnych elementów układu. Są to również zanieczyszczenia w postaci piasku, kwarcu oraz osiadających na kratkach pozostałości organicznych. Niekiedy także główną przyczyną usterek klimatyzacji samochodowej staje się korozja.
NAJCZĘSTSZE POWODY NIESZCZELNOŚCI W UKŁADZIE KLIMATYZACJI SAMOCHODOWEJ |
Nieszczelności w klimatyzacji pojawiają się zazwyczaj na przyłączach węży i przewodów metalowych do poszczególnych elementów układu takich, jak np. skraplacz klimatyzacji. |
Skraplacz klimatyzacji samochodowej ulega skorodowaniu zewnętrznemu lub wewnętrznemu z kilku przyczyn. W przypadku silnej korozji zewnętrznej częstym powodem jest zalanie pojazdu (np. w wyniku powodzi) albo parkowanie go przez dłuższy czas na bardzo wilgotnym terenie (m.in. na mokrej trawie), co nie sprzyja także innym ważnym elementom oraz układom samochodu. Z kolei przyczyną korozji wewnętrznej skraplacza jest przeważnie zaniechanie regularnej wymiany filtra osuszacza klimatyzacji. Jednak nie tylko chłodnica klimatyzacji ulega korozji. Równie często jej ofiarą pada sprężarka klimatyzacji. |
Do mechanicznego uszkodzenia chłodnicy klimatyzacji samochodowej często dochodzi na skutek kolizji albo wypadku drogowego. Skraplacz do klimatyzacji samochodowej znajduje się w miejscu wysoce narażonym uderzenia i wszelkiego rodzaju wgniecenia, podobnie zresztą jak atrapa chłodnicy, zderzak czy chłodnica układu chłodzenia. |
Do spowodowania nieszczelności przewodów przyłączeniowych układu klimatyzacji wystarczy nawet lekkie uderzenie, w tym także węży podłączonych do skraplacza. Konsekwencją nieszczelności tego urządzenia będzie stopniowa, lecz systematyczna utrata czynnika chłodniczego aż do całkowitego jego braku w układzie. |
Jak sprawdzić stan techniczny klimatyzacji w samochodzie? Jest na to kilka sprawdzonych sposobów. Jeden z nich to udanie się do serwisu specjalizującego się w obsłudze klimatyzacji samochodowej, gdzie zweryfikowana zostanie szczelność układu oraz ilość czynnika chłodzącego, a także cały układ zostanie poddany dezynfekcji i wymieniony zostanie osuszacz oraz filtr kabinowy.
Można również samodzielne skontrolować system klimatyzacyjny. Przede wszystkim należy się przyjrzeć poszczególnym elementom pod kątem ewentualnej korozji lub widocznych zanieczyszczeń. Dostrzegalne gołym okiem poplamienie skraplacza może sygnalizować nieszczelność i wyciek z klimatyzacji. W trakcie oględzin konieczne jest przyjrzenie się również przewodom elektrycznym i sprawdzenie, czy są całe oraz odpowiednio połączone z konkretnym elementem.
Stan techniczny klimatyzacji można całkiem precyzyjnie zweryfikować podczas jazdy próbnej. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na to, jak wygląda panel kontrolny – czy jest cały i czy system reaguje na działania poszczególnych przycisków. Ważne jest, aby skontrolować, czy klimatyzacja się uruchamia. Jeżeli doszło do awarii, bardzo szybko będzie można zauważyć brak chłodzenia, nieprzyjemny zapach wydobywający się w kabinie pasażerskiej lub nadmierny hałas pracującego układu.
Częstym powodem nieszczelności klimatyzacji jest brak odpowiedniego i systematycznego serwisu ze strony właściciela auta. Chodzi głównie o zaniechanie wymiany filtra osuszacza, co powoduje korozję w układzie. Warto pamiętać również o tym, że niesprawna, nieszczelna klimatyzacja samochodowa może być dowodem na to, że pojazd uczestniczył w wypadku drogowym lub został zalany i bardzo mocno koroduje. Jest to ważne szczególnie w przypadku samochodów kupowanych na rynku wtórnym. W takich przypadkach winowajcą jest najczęściej skraplacz klimatyzacji samochodowej. |
Awarie klimatyzacji pociągają za sobą niejednokrotnie dość duże koszty związane z naprawą lub wymianą poszczególnych elementów. W przypadku uszkodzenia chłodnicy klimatyzacji zazwyczaj konieczna jest wymiana tego urządzenia na nowe. Nowy skraplacz klimatyzacji może kosztować od 300 do nawet ponad 2000 zł. Do tego należy doliczyć czyszczenie klimatyzacji (od 100 do 200 zł), wymianę filtra osuszacza (od 100 do 200 zł), filtra kabinowego (ok. 100 zł) oraz koszt uzupełnienia czynnika chłodzącego (od 50 do 1000 zł w zależności od potrzebnej ilości oraz rodzaju czynnika). Całościowy serwis systemu klimatyzacji w samochodzie daje gwarancje, że układ będzie bezproblemowo pracował przez długi czas.
W iParts.pl dostępny jest największy wybór chłodnic klimatyzacji do najróżniejszych modeli samochodów. Tanie skraplacze klimatyzacji to wysokiej jakości produkty gwarantujące odpowiednia wydajność oraz trwałość. Wszystkie oferowane urządzenia dostarczane są przez sprawdzonych i godnych zaufania producentów. Dostępne chłodnice klimatyzacji są fabrycznie nowe i objęte są pełną gwarancją producenta. Zapewniamy fachową pomoc techniczną, najniższe ceny rynkowe oraz szybką realizację zamówienia.