Lokalizacja w aucie:
OŚ PRZEDNIA
Lokalizacja w aucie:
OŚ TYLNA
10000+ produktów
Tarcze hamulcowe są stosowane we współczesnych samochodach od przeszło 50 lat. Wypierają one skutecznie hamulce bębnowe i jeszcze przez długi czas będą najlepszym rozwiązaniem jeśli chodzi o samochodowe układy hamulcowe. Podstawowymi elementami hamulców tarczowych są zaciski hamulcowe, których podstawowym zadaniem jest utrzymywać i dociskać w prawidłowym ułożeniu klocki hamulcowe. Mamy dla Ciebie największą ofertę elementów układu hamulcowego do każdej marki oraz modelu samochodu, w tym także zaciski hamulcowe pochodzące od renomowanych producentów.
Pierwsze tarczowe układy hamulcowe pojawiły się w światowej branży motoryzacyjnej za sprawą sportów motorowych. W tarcze i zaciski hamulcowe został po raz pierwszy wyposażony Jaguar C startujący w 1953 roku w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Jednak pierwsze hamulce tarczowe zostały opatentowane już w 1902 roku przez firmę Lanchester. Pierwszym seryjnym samochodem wyposażonym w przedni zacisk hamulcowy oraz tarcze był Citroen DS. zaprezentowany w 1955 roku. Sześć lat później na ulice wyjechał Mercedes SE, który był pierwszym autem posiadającym zarówno przedni, jak i tylny zacisk hamulcowy. Obecnie hamulce tarczowe to już standard we współczesnych samochodach, przynajmniej na przedniej osi.
Zacisk hamulcowy to integralna część każdego hamulca tarczowego, który obecnie jest najpopularniejszym rozwiązaniem jeśli chodzi o systemy hamulcowe na świecie. Zaciski hamulcowe są zamontowane na stałe do zwrotnicy koła, a w ich wnętrzu znajdziemy klocki hamulcowe. Sposób działa hamulców tarczowych jest bardzo prosty. Tarcza to element czynny, ponieważ jest przymocowana do piasty na sztywno i obraca się wraz z kołem. Elementem biernym są klocki hamulcowe umieszczone w zacisku. Zacisk hamulca jest przymocowany na stałe do zwrotnicy koła. Znajdujące się w nim klocki stanowią elementy cierne w liczbie co najmniej dwóch po obu stronach tarczy. Naciskając pedał hamulca, następuje wysunięcie się tłoczka hamulcowego, który dopycha klocki do tarczy. Na skutek siły tarcia energia kinetyczna samochodu zmienia się w energię cieplną. Tłok dociska najpierw jeden klocek do tarczy, a następnie obudowa zacisku porusza się w przeciwną stronę, dociskając drugi klocek.
Zazwyczaj zaciski hamulcowe wykonane są z żeliwa (zaciski pływające). Odstępstwem od reguły są samochody luksusowe lub sportowe, gdzie zastosowane są zaciski stałe. Zaciski pływające mają nieco gorsze parametry niż zaciski stałe, m.in. źle znoszą wysokie temperatury i duże naciski, jednak są o wiele tańsze w produkcji. Z tego też powodu w większości aut znajdziemy właśnie zaciski żeliwne, które do codziennego użytku wystarczają w 100%.
Elementy układu hamulcowego ulegają eksploatacyjnemu zużyciu. O ile z wymianą klocków oraz tarcz hamulcowych nie ma zazwyczaj większych problemów, o tyle awarie zacisków hamulcowych mogą powodować m.in. wycieki płynu hamulcowego. Trudne warunki pracy mogą powodować przegrzewanie oraz korozję zacisków. Objawem uszkodzenia zacisków hamulcowych może być ściąganie samochodu podczas hamowania w jedną stronę, czego przyczyną jest zazwyczaj zatarcie zacisków w przednim lub w tylnym hamulcu. Problem może stanowić również poluzowanie się śrub w prowadnikach zacisku, co przekłada się na niewłaściwą pracę klocków hamulcowych. Uszkodzony zacisk hamulcowy może powodować nie tylko ściąganie auta na jedną stronę podczas hamowanie, ale również mogą pojawić się drgania pedału hamulca lub koła kierownicy.
W iParts.pl można znaleźć pełną gamę zacisków hamulcowych do niemal wszystkich modeli samochodów. Jeśli interesuje Cię tani zacisk hamulcowy, lecz w najwyższej jakości wykonaniu, wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie podaj model, rocznik oraz wersję silnikową swojego samochodu. Nasz system zrobi resztę.
Wszystkie oferowane przez nas zaciski hamulcowe są fabrycznie nowe i posiadają pełną gwarancję producenta (12 lub 24 miesięcy). Z naszej strony zapewniamy najwyższą jakość wszystkich dostępnych produktów, fachową pomoc techniczną przy wyborze odpowiednich elementów oraz natychmiastową realizację zamówienia.
O znaczeniu układu hamulcowego nie trzeba nikogo przekonywać. Ponieważ jest to układ niezwykle złożony i wykonujący nieustanną, bardzo ciężką pracę, istnieje bardzo wiele możliwości powstania awarii w jego obrębie. Jedną z nich jest awaria prowadnic zacisku.
czytaj więcej >Zawilgocony zacisk hamulcowy to dość istotny problem i wystarczająca przyczyna do tego, aby samochód nie przeszedł podstawowych badań technicznych. Ponieważ dokładną przyczynę wycieku płynu hamulcowego poznamy dopiero po rozebraniu zacisku, warto od razu nastawić się na kompleksową regenerację całej części. Czynność ta nie jest ani specjalnie skomplikowana, ani kosztowna i możliwa do przeprowadzenia we własnym garażu.
czytaj więcej >Sworznie prowadzące to małe i raczej niepozorne elementy współtworzące zestaw hamulców tarczowych. Są na tyle małe i niepozorne, że często o nich zapominany, doprowadzając tym samym do ich awarii. Jakiego rodzaju są to awarie? Jakie objawy dają „wypadające” prowadnice i jak należy postępować, gdy już się pojawią?
czytaj więcej >